Week 15 - van Aussie naar Azië

22 januari 2018 - Hanoi, Vietnam

Na twee dagen in Sydney was het ook tijd om wat van de stad zelf te zien. Eerst hebben we door de mooi aangelegde botanische tuinen gelopen en even lekker geluncht op het gras. Veel mensen zijn hier aan het hardlopen waardoor we zelf ook weer zin krijgen om te sporten. Daarna zijn we mee gegaan met een "free walking tour" waarbij we drie uur een rondleiding door de stad kregen. Hierbij gingen we langs de highlights (waaronder natuurlijk Opera House en Harbour Bridge) en ondertussen werd er over de geschiedenis verteld. Aan het einde van de tour mocht je zelf bepalen hoeveel geld je het waard vond en dit geef je dan aan de gids.
Dinsdag ochtend eerst even naar een hostel om de hoek verhuisd. De vorige beviel ons namelijk niet zo goed. Daarna de trein en bus gepakt naar het strand om daar de "Bondi to Coogee Coastal walk" te lopen. Hierbij liepen we langs de kust langs verschillende stranden. Ik had gehoopt ergens nog een duik te kunnen nemen maar het waaide enorm hard en ook kregen we nog wat regen over ons heen. Helaas, maar het zorgde wel voor hoge golven wat een gaaf gezicht was. 's Avonds hotdogs gegeten en wat gedronken in een gezellig tentje met live muziek samen met een bekende van Stef uit Zwolle die in Sydney woont. Een leuk avondje uit.
Dag 100 is aangebroken! 😱 Genoeg gewandeld de laatste dagen.. Het weer werd beter en dus zijn we lekker naar een 50 meter zwembad gegaan. Deze lag aan een haven met grote schepen waardoor je hier een mooi uitzicht had. Lekker heel de middag vertoeven op een bedje met een tijdschrift. 's Avonds gratis in het hostel meegegeten. Er werd pasta gekookt, maar voor 40 mensen koken was lastiger dan gedacht want anderhalf uur later dan gepland kregen we dan eindelijk (een mini bordje) eten. Rest van de avond alvast wat dingen uitgezocht voor Vietnam. Onze laatste volledige dag in Australië aan het strand besteed. We zijn met de boot naar Manly beach gegaan. Een gezellig plaatsje waar we ook even ergens hebben geluncht.
Vier weken Australië is eigenlijk te kort om écht wat van het land te kunnen zien. De afstanden die je moet afleggen om een andere omgeving te zien zijn te groot, of je moet vliegen. Maar de voornaamste reden was om Henk te bezoeken, en dat hebben we gedaan✔ We hebben nu vooral zin in het ontdekken van nieuwe culturen in ons laatste continent, Azië.
Vrijdag om 13:30 het vliegtuig naar Kuala Lumpur. Een acht uur durende vlucht waar we vanwege tijdsverschil om 19:00 aankwamen. De nacht doorgebracht op het vliegveld omdat we om 06:00 weer verder vlogen naar onze eindbestemming Hanoi. Deze vlucht duurde drie uur. Een Uber gepakt naar de stad en daar meteen naar een reisorganisatie gegaan. Een nachtbus geboekt voor diezelfde avond (lekker nóg een nachtje slecht slapen) om naar Sapa te gaan. De rest van de dag door Hanoi gelopen. Wat een gekkenhuis. Zoveel scooters. De weg oversteken is vaak een kwestie van gaan met die banaan en hopen dat je veilig aan de overkant komt. Ook kennisgemaakt met het Vietnamese eten. Heerlijk! En zó goedkoop. Voor €2 heb je een goeie maaltijd. Biertje erbij? €0,50. Om 22:00 met de nachtbus: zo goed hebben we ze nog nergens gehad. Je kon bijna helemaal 180 graden liggen. Om 04:00 aangekomen in Sapa maar we mochten tot 06:00 in de bus blijven om te slapen. Via Facebook hebben we op aanraden van iemand een lokale gids geboekt waarbij we ook gingen overnachten. Zij stond ons dan ook op te wachten bij de bus. Een lieve, vrolijke vrouw met goeie humor. Via toeristen heeft ze Engels leren spreken. Lezen en schrijven kan ze niet, dus de Facebook berichten laat ze lezen en beantwoorden door toeristen. Helaas had ze die avond een groep van 21 mensen die bleven slapen, waaronder wij, dus moest ze voor het eten zorgen en gingen wij samen met haar zus en een een Braziliaan de trekking naar hun dorpje doen. Een flinke hike en helaas was het ook erg mistig waardoor we niet zoveel konden zien. Maar het wandelen met een local en de dorpjes waar je doorheen loopt is opzich al een mooie beleving. Onderweg probeerden verschillende vrouwen en kinderen spullen aan ons te verkopen (en nog gelukt ook!). Aan het einde van de middag zijn we naar onze homestay gegaan bij "Mama Sa" die erg mooi gelegen was op een berg. Ze woont hier samen met haar man, vier zoons, honden, kippen en varkens. Kennisgemaakt met de rest van de groep en lekker gegeten. Als toetje kregen we typisch Vietnamese "rice wine", ook wel "happy water" genoemd. Wijn is er niks bij want het is nogal sterk spul. En er was nogal veel dus zijn we maar ouderwetse drankspelletjes gaan doen. Veel gelachen, én om 00:00 natuurlijk gezongen voor Stef die 28 is geworden 🎉 Daar moest weer op gedronken worden... De volgende ochtend uitgebreid ontbeten en met wat spierpijn in de benen op pad met mama Sa. Het weer was nu stukken beter en dus hadden we mooiere uitzichten. De rijstvelden zijn nu niet op hun mooist omdat het winter is, maar alsnog waren het prachtige plaatjes. Sa vertelde over hun cultuur en liet ons onderweg verschillende dingen zien die typerend zijn voor het leven daar. Ook hebben we bamboe 'gegeten', hierbij bijt je een stuk bamboe af waar je dan even op kauwt. Zo komt er veel sap uit de bamboe wat erg lekker is. De restanten spuug je gewoon weer uit om weer een nieuwe hap te nemen. Nog samen geluncht en om 15:00 weer de bus terug naar Hanoi. Een mooie beleving om twee dagen tussen de lokale mensen te zijn. Weer een bijzondere ervaring rijker. Vannacht slapen we lekker in een hotel. Af en toe mag je jezelf verwennen toch..🎈 Het is tenslotte Stef's verjaardag! Daar had ik het hotel ook over ingelicht en bij aankomst kreeg hij een verjaardagstaart. Dus die gaan we maar eens aansnijden! Er staan alvast een paar foto's op. Rest volgt.

1. Nonja:
    22 januari 2018
    Weer lekker even jullie ervaringen gelezen! Klinkt daar erg mooi en goed. Weer een nieuw avontuur is begonnen en hoe kan dat nu beter dan met je 28ste verjaardag! Geniet er weer van. Dikke verjaardag kus van ons!!!
  2. Marian:
    22 januari 2018
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen!!! Foto's ook weer leuk! En vandaag Stef jarig,van harte allebei!🎂🍷🎉🎈❤
  3. Theo de Koning:
    weer mooie photos
  4. Karin Verheijden:
    22 januari 2018
    Allereerst van harte gefeliciteerd Stef al zal jouw verjaardag misschien al officieel voorbij zijn daar. Hier is het nog steeds de 22e. Verder weer veel moois gelezen. Heerlijk zo'n reis. Blijf ervan genieten. Ik kijk alvast uit naar jullie vervolgverhalen
  5. Wilma oosterbosch:
    23 januari 2018
    weer een leuk verhaal jongens en van harte gefeliciteerd met Stef
    nou Stef deze verjaardag pakken ze niet meer af proficiat
  6. Oma:
    24 januari 2018
    Ja weer mooi nieuws, en een taart voor je verjaardag in Vietnam geweldig.
    En nu vrijdag voor Brenda een taart regelen. hoop dat jij ook een fijne dag zal hebben .
    Alvast Gefeliciteerd Brenneke. 25 Lentes. nog een fijne vakantie in Vietnam en jullie,
    weer veel moois gaan zien. Doewie LiefsXXXX
  7. Wilma oosterbosch:
    26 januari 2018
    nogmaals van harte gefeliciteerd vandaag in Vietnam ook Stef gefeliciteerd met het vrouwtje
  8. Hans en lucie:
    27 januari 2018
    weer leuk om jullie verhalen te lezen
    allebei nog gefeliciteerd met je verjaardag en geniet er nog maar van