Week 19 - Filippijnen

19 februari 2018 - Bohol, Filipijnen

De laatste dag in Vietnam last minute nog een tour geboekt naar de Cu Chi tunnels. Dit complex is onderdeel van een groter tunnelnetwerk van maarliefst 250km dat vrijwel onder heel Vietnam doorloopt. De meeste tunnels zijn ingestort, maar een deel is bewaard gebleven. In deze tunnels bewoog en leefde de Vietcong tijdens de oorlog recht onder de neus van het Amerikaanse leger. Op de onderste verdiepingen waren woon- en slaapplekken, opslagplaatsen, scholen, keukens, ziekenhuizen en commandoposten te vinden. Aan het einde van de tour mochten we zelf door een stukje tunnel van 150m kruipen (die wel iets verbreed is voor toeristen..) Bijzonder om te zien allemaal. Onze laatste Vietnamese dongen uitgegeven aan lekkernijen. Lasagne als laatste avondmaal en op naar het vliegveld waar we om 01:05 in drie uurtjes naar de Filippijnen vlogen. Een lekkere gebroken nacht dus. En dat was nog maar het begin... We hadden voor diezelfde middag de boot geboekt die ons in 14 uur naar Coron zou brengen. Vanaf het vliegveld een uur met de taxi naar de haven. Daar kregen we te horen dat onze boot was geannuleerd! Dit in verband met een typhoon. Voor meer informatie en om onze tocht om te boeken / ons geld terug te krijgen mochten we in een mega lange rij gaan staan waar we na 2,5 uur eindelijk aan de beurt waren. We kregen hier te horen dat vrijdag pas de volgende boot ging.. En we wilden juist zsm weg uit deze stad. Geld terug (over drie maanden pas..) en een plan B gemaakt. Weer met de taxi terug naar het vliegveld en gekeken hoe duur het was om te vliegen. €200pp.. Dat werd 'm dus niet. Bedacht om dan ons reisschema om te draaien en te beginnen waar we eigenlijk wilden eindigen, in Cebu. Thuis hadden we prijzen rond de €30 gezien maar hier kwamen we ineens uit op €115pp. We wilden zelf internet checken want we vonden het wel een heel groot verschil. Wi-Fi plek proberen te vinden maar echt nergens kwamen we aan internet. Totdat we op een internet cafe werden gewezen. Muntjes erin en vluchten checken. Uiteindelijk voor dezelfde avond voor €66pp een vlucht gevonden. Met een gerust hart geluncht en door naar de juiste terminal. Uiteindelijk om 23:00 aangekomen in ons hostel in Cebu city. Ook nog even opgelicht door de taxi chauffeur... Maar: eindelijk slapen! Nee, het leven van een backpacker gaat niet altijd over rozen😉 De volgende dag met de bus naar Moalboal. Via internet konden we geen overnachtingen meer vinden dus op hoop van zegen.. Met een zogeheten tricycle (motor met zijspan), wat hier hét vervoersmiddel is, langs zo'n acht verschillende accommodaties gereden voordat we bingo hadden. De mensen zijn hier super vriendelijk en behulpzaam. Ze spreken ook bijna allemaal Engels dus dat maakt het communiceren een stuk makkelijker. Wat gedronken aan zee waar we aan de praat raakten met een ander stel. Voordat we het doorhadden was de zon al onder en zijn we daar maar blijven hangen om te eten. De volgende ochtend om 09:00 opgehaald om te gaan canyoningen. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Met een leuke groep en enthousiaste gidsen een gave route door de canyon gemaakt. Hierbij maakten we zeven sprongen waarvan de hoogste 13m! Recordje✔ Eenmaal terug nog een uurtje een snorkel set gehuurd. Het water is hier echt mega helder en.... we hebben een schildpad gespot! Zo mooi! Maar ook koraal, zeesterren, zee egels en allerlei soorten en kleuren visjes. Ook zagen we honderden sardientjes die in scholen bij elkaar zwemmen. 's Avonds nog lekker wat gedronken aan zee. Vrijdag de tricycle-bus-tricycle-boot-tricycle-boot genomen naar het eiland Siquijor. Hier kwamen we eind van de middag aan. Ingecheckt bij onze Airbnb en in het dorp wat gegeten. De volgende ochtend vroeg uit de veren. Het kostte nog wat moeite een scooter te vinden die we konden huren, maar om 08:30 waren we dan toch onderweg. Eerst naar de Cambugahay watervallen waar we lekker aan touwen het water in hebben geslingerd. Daarna door naar een verlaten strandje. Bij een beschermd stuk zee gesnorkeld waar we weer de prachtige onderwaterwereld konden zien. Daarna in een soort vijver aan onze voeten laten knabbelen door visjes. Nog wat sprongen bij een andere waterval gemaakt en doorgereden naar het Paliton strand waar we een mooie zonsondergang hebben gezien. Bij een gezellig tentje gegeten en terug naar onze accommodatie na een geslaagde dag. Zondag weer vroeg met de scooter op pad. Eerst naar een grot waar we onder begeleiding van twee gidsen doorheen zijn gelopen. De grot is bijna een kilometer lang en werd gebruikt als een schuilplek in de tweede wereldoorlog. We zijn natuurlijk al verwend met de grotten in Vietnam, maar ook dit was weer een mooie. Bij een strand tentje ontbeten en nog even gesnorkeld. Finding Nemo is hier niet zo moeilijk..😀 Terug om de scooter in te leveren en tijd om het eiland te verlaten. Om 19:00 de boot naar het eiland Bohol. Het schijnt dat we nu het minst veilige gebied hebben gehad volgens het ministerie van buitenlandse zaken wat betreft ontvoering en terrorisme. Gelukkig hebben we hier niks van gemerkt en hing er juist een lekker relaxed sfeertje. Overal waar we door dorpjes reden met onze scooter werd er gezwaaid en geroepen naar ons. Je voelt je hier soms bijna een beroemdheid😂

In het album van week 19 wat jaloers makende foto's.

1. Karin Verheijden:
    18 februari 2018
    En weer prachtig om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Leren schakelen is jullie inmiddels ook niet meer vreemd. Goed omdat plannen soms 'om' moeten. Blijf lekker genieten.
  2. Marian:
    18 februari 2018
    Wat maken jullie allemaal mee zeg!!! En ook weer mooie foto's!! Ik hou dervan. Nog even genieten👌👌👌👌 liefs😘😘
  3. Wilma oosterbosch:
    weer een geweldig verhaal
  4. Theo de Koning:
    18 februari 2018
    Er niets zo fijn als aan het strand te eten en te luisteren naar de cabbelde zee
  5. Jolanda v.d. Pasch:
    19 februari 2018
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's, geniet er nog lekker van met zijn twee 🤗
  6. Elise:
    19 februari 2018
    Wat een leuk verhaal! Toch gaaf dat jullie ervoor gekozen hebben dit land te bezoeken. Wat een ervaringen en mooie momenten rijker!
  7. Nonja:
    19 februari 2018
    Beetje heel erg jaloers op die foto's ;) Dat canyoningen is wel echt jullie ding lijkt me ook echt gaaf om te doen!! Geniet van de prachtige eilanden want wow het ziet er echt zo mooi uit! Nog 2 weekjes te gaan.
  8. Oma:
    20 februari 2018
    Ja het einde komt in zicht van het backpackers avontuur.
    maar jullie kijken terug op een geweldige reis.
    dit waren ook weer prachtige foto"s geniet nog samen.
    kijk er naar uit om jullie weer te zien.
    Dikke knuffels Lieve Groetjes xxxxxxxxxxxxxxx