Week 14 - Australië

15 januari 2018 - Sydney, Australië

Maandag. Om 06:30 werden we onze tent weer uit gebrand door de zon. Dit zorgt er elke keer wel voor dat wel vroeg op pad zijn. Naar Hervey Bay gereden en meteen de eerste camping hadden we een plekje: letterlijk aan het strand en ook nog eens de goedkoopste die we tot nu toe gehad hebben (maarliefst 30 dollar voor twee nachten). Meteen maar gebruik gemaakt van deze toplocatie en naar het strand gegaan. Het zeewater was eerder warm dan koud dus echt afkoelen deed je niet.. 's Middags hadden we een briefing bij het auto bedrijf waar we een 4x4 hadden gehuurd om over Fraser Island te kunnen rijden. Dat stond namelijk de dag erna op de planning. Een DVD met info gekeken en papieren doorgenomen. Rond zonsondergang de auto gepakt en naar een plek gereden waar volgens iemand regelmatig kangaroos te spotten zijn. En laat dit nou net deze avond het geval zijn: zo'n 40 kangaroos op een weiland, wauw! Erg mooi en we konden heel dichtbij komen. Kunnen we dat ook weer afvinken. Lekker weer bij een BBQ plaats gegeten en een ijsje gehaald. De volgende ochtend om 07:15 onze 4 wheel drive "Ben" opgehaald. Vervolgens de boot op die ons in een half uur naar Fraser Island bracht, het grootste zand eiland ter wereld. Hier gingen we een dagje rond crossen op het strand waarbij we onderweg een paar stops hebben gemaakt. Eerst bij een riviertje met lekker koud en helder water. Daarna bij een oud aangespoeld schip en tot slot reden we weer via het regenwoud naar lake McKenzie, een helderblauw meer met een wit strand. Een mooie ervaring om over het strand te rijden. Ook hebben we twee dingo's gezien, dit zijn wilde honden die vroeger achtergelaten zijn door de aboriginals. Hiermee hebben we het laatste typisch Australisch dier af kunnen vinken die we wilden zien. Om 17:00 de boot terug gepakt en de auto weer ingeleverd. Onderweg zagen we nog kangaroos in een weiland springen. Een pizza bij Domino's gehaald en bij de camping opgegeten. De volgende ochtend voor de laatste keer de tent afgebroken en weer vroeg op pad. Eerst naar Brisbane waar we afscheid hebben genomen van Lotte en Mylene. Wij reden verder naar de Gold Coast. De kampeer spullen weer aan Henk afgegeven en een duik in het zwembad bij ons hostel genomen. De volgende ochtend naar Coffs Harbour gereden. Hier waren we nog net op tijd in het hostel om ons in te schrijven voor een tripje waarbij we kangaroos gingen spotten (nee, we kunnen er geen genoeg van krijgen☺). Samen met elf anderen en een gids, voormalig kangaroo jager, naar een plek aan het strand gereden bij zonsondergang. Daar zagen we inderdaad veel kangaroos en konden we wel op een meter afstand komen. Ook verschillende kangaroos met kleintjes in de buidel kunnen zien, en één op het strand. Blijft een mooi gezicht. Vrijdag gebruik gemaakt van de faciliteiten van het hostel. 's Ochtends mee geweest om te suppen (stand up paddleboard) over het riviertje. Geluncht en weer door met de volgende activiteiten. Snorkelset en bodyboard gepakt en naar zee toe. Helaas viel er weinig te zien onder water. Het bodyboarden daarentegen was wel een succes. Ook zijn we nog van de pier van 7m hoogte gesprongen. Spullen weer ingeleverd, gegeten en terug naar zee om de zonsondergang te bekijken vanaf Muttonbird island. Hier waren honderden vogel nestjes te zien. Tevens is dit een goede walvis spot plek; tussen mei en november zwemmen hier namelijk zo'n 14000 walvissen langs. Om 23:00 de nacht bus gepakt naar Sydney, waar we onze laatste week in Australië door gaan brengen. Een rit van 9 uur in een koude bus die naar urine rook. De stoelen konden maar een mini stukje naar achter en we moesten om 03:00 verplicht de bus uit voor een stop van bijna een uur. Bijna niet geslapen en dus vermoeid aangekomen bij ons hostel (na een half uur lopen). De slechtste busrit van onze reis tot nu toe. Tja, ook dat hoort bij reizen.. Gelukkig konden we meteen op onze kamer en hebben we daar nog maar even wat slaap ingehaald. 's Middags onszelf bij elkaar geraapt en nog even naar een strandje gelopen. Daarna boodschappen gedaan en lekker onze kleren gewassen. Zondag vroeg uit de veren. Om 07:00 de trein die ons in twee uur naar de Blue Mountains bracht, een gebergte in Nieuw-Zuid-Wales. De dichte eucalyptusbossen geven de lucht een blauwe gloed, vandaar de naam. We hadden ons een beetje verkeken op het weer (vorige week was er tenslotte nog sprake van een hittegolf) dus wij liepen in een korte broek en hemdje. De wind was zó koud dat we bij de eerste beste winkel allebei een vest hebben gekocht. Er zijn in het park veel verschillende wandelpaden. Even wat anders. En dat gaan we voelen ook.. Het was namelijk flink klimmen en dalen.. honderden traptreden op en af, maar dan heb je ook wat. Mooie uitzichten en verschillende watervallen. Onderweg lekker lunchen en na afloop in het dorp Leura nog wat gedronken. Om 16:00 weer met de trein terug. Op zondag reis je hier voor slechts 2,60 dollar met de trein, waar je ook heen gaat. Niet toevallig dat we deze dag uitkozen dus. 's Avonds nog even met mama Skypen want zij was de jarige jet! Hieperdepieppp🎉 Nu de laatste dagen Sydney voordat we vrijdag in het vliegtuig stappen naar Azië! 🌏

1. Theo de Koning:
    15 januari 2018
    weer een mooi verslag en mooie photos
  2. Wilma oosterbosch:
    15 januari 2018
    weer een mooi verhaal van jullie en jij ook nog gefeliciteerd met je moeder
  3. Nonja:
    18 januari 2018
    Wat super gaaf die Kangoeroes snap dat je daar geen genoeg van krijgt. Mooie ervaring met de auto door het zand. Fijn dat jullie er nog steeds zo van genieten samen!! Gefeliciteerd met jullie mam!! Knuf van ons x
  4. Oma:
    18 januari 2018
    Hallo,OOO wat zijn jullie bruin.het was weer de moeite waard om te lezen.
    wat hebben jullie het fijn.gefeliciteerd met je moeke. nu zijnjullie aan de beurt.
    de 22 ste en 26. SMSJE nog wel.geniet van je nieuw avontuur.Lieve groetjes OMAxxxx
    Dikke Kus voor jullie en een Knuffel.