Week 12 & 13 - Australië

7 januari 2018 - Tewantin, Australië

G'day mate!

Normaal schrijf ik elke week een blog maar aangezien we vorige week alleen maar gegeten en gezeten hebben leek me dat niet zo nodig. Zoals ik eerder al vertelde hebben we de kerstdagen doorgebracht bij Henk-Jan, Melissa en Oliver in Guyra, een plaatsje in the middle of nowhere. Tenminste, de Australiërs die we vertelden dat we daar kerst gingen vieren kenden het plaatsje niet. Afijn, bekend of niet, gezellig was het zeker! De familie van Melissa was ook van de partij wat maakte dat we met een groep van 23 mensen waren, en dat drie dagen lang. Goed mijn Engels kunnen oefenen dus. Veel en lekker eten, voetballen, spelletjes spelen, cadeautjes.. Eigenlijk zoals we kerst in Nederland ook zouden vieren maar dan een stuk warmer. Al hebben we ook onweer, regen en flinke hagel gehad en moesten we 's avonds warmere kleren aandoen wilden we buiten zitten. Donderdag ging iedereen van de familie weer naar huis toe. 's Avonds lekker Hollandse pot gegeten. De volgende ochtend was het ook voor ons tijd om het o zo mooie Guyra te verlaten. Samen met Henk en zijn moeder Anita zijn we naar Sawtell gereden, hier hadden we voor drie nachten een groot huis gehuurd. Een wandeling naar het strand gemaakt en ook gauw weer rechtsomkeer want het waaide zo hard dat het zand pijn deed op onze huid. Drie keer zo lang over de terugweg gelopen omdat we een beetje verdwaald waren. Zaterdag kwam Bart, de broer van Henk, ook aan samen met Lotte zijn vriendin, en ook Mylene een vriendinnetje van Lotte kwam naar ons toe. Helaas was het regenachtig weer deze dag dus hebben we vooral spelletjes gespeeld. Nog even het dorpje in geweest, boodschappen gedaan en pasta gemaakt. 's Avonds het "bruisende" uitgaansleven geproefd, waar iedereen al dronken was waar voor ons normaal de avond pas net begint op zaterdag. Een drankje gedaan en maar weer terug gegaan. Op oudejaarsdag kwamen ook Melissa, haar dochter en Oliver naar Sawtell. We hebben lekker op een strand gelegen en wat spelletjes gedaan. Stef en ik hadden nog het geluk om een groep dolfijnen te zien in de verte. Daarna boodschappen gedaan voor de BBQ die avond. Toch apart om zo buiten in onze korte broek de laatste dag van het jaar door te brengen. Anita had heel veel oliebollen gebakken, dus dat bracht ons een beetje in de stemming. Het echte oud en nieuw gevoel ontbrak toch wel en dat werd er ook niet beter op om 00:00. Er was namelijk nergens vuurwerk (behalve de sterretjes die we hadden gekocht), niemand op straat te bekennen en toen we naar de kroeg gingen voor een big party bleek alles al gesloten te zijn. Oh en het regende ook nog eens. Ach ja, we konden er ook juist wel weer om lachen. Vier je nieuwjaar in Australië, lig je om 02:30 al in bed. Door het tijdsverschil hadden wij 10 uur eerder dan Nederland nieuwjaar. De volgende dag moesten we om 10:00 het huisje uit. Wat dat betreft maar goed dat we wat eerder sliepen..😉 We kwamen erachter dat Lotte en Mylene voor dezelfde periode een auto hadden gehuurd en ook dezelfde route wilden gaan rijden. Daarom besloten om één auto te annuleren en er met z'n vieren in één auto op uit te gaan. Afgezet bij het verhuurbedrijf en afscheid genomen van de rest. Naar Yamba gereden waar we onderweg hebben gestopt om lekker even op het strand te liggen. Een camping opgezocht waar er gelukkig nog een plekje vrij was voor ons. Er werd gewaarschuwd dat er een storm op komst was dus we moesten snel onze tien persoons tent opzetten. Onder toezicht van andere camping gasten, die zich vermaakten om ons bezig te zien racen tegen de klok, waren we nét op tijd. Regen, hagel, flinke onweer.. Blijkbaar zaten nog niet alle haringen goed erin want er lagen wat plasjes regen in de tent... Gelukkig klaarde het gauw op en konden we de restjes van de BBQ op gaan eten. Gedoucht en gaan slapen. De volgende ochtend naar Byron Bay gereden. Onderweg boodschappen gedaan en aan een meertje ontbeten. Een camping opgezocht, wat nog niet meeviel want veel campings zaten al dagen of weken vooruit volgeboekt. Toch een camping gevonden, "red devils", naast een rugby club. Stelde niet veel voor (zoals we in alle boze recensies al hadden gelezen). De tent opgezet en naar het strand gereden en lekker de zee in, dat wil je ook wel met 35 graden. Helaas sloeg het weer om 15:00 om en begon het te regenen. Door de winkelstraatjes gelopen en bij een burger bar gegeten. Op tijd weer terug omdat de camping deur om 21:00 dicht ging.. Ondertussen regende het nog steeds.. daar was de tent dus niet voor bestemd. Wederom plasjes en natte luchtbedden. Met de auto naar het toiletgebouw gereden (100m verderop) om ons alvast klaar te maken voor de nacht. Nog een kaartspelletje gedaan in de auto totdat het droog was om 23:00. We werden wakker met een helderblauwe lucht en zon, hèhè. Ontbeten aan zee, een duik genomen en naar de volgende camping gereden aan de Gold Coast. Onderweg ging de klok weer een uur achteruit. Tent alvast opgezet en weer naar het strand. 's Avonds lekker in een parkje gegeten aan een picknick tafel. In bijna elk park zijn BBQ platen waar je gratis gebruik van kunt maken. Zouden we in Nederland ook moeten introduceren, ideaal. En ook een gezellige boel, want families verzamelen zich hier en gaan lekker samen eten. Er vlogen die avond honderden lorro's voorbij, het geluid wat ze maken deed pijn aan je oren. De volgende ochtend weer een boodschap gedaan (lang leven de Aldi die ze hier overal hebben) en naar Surfers Paradise gereden. Onderweg komen we vaak pas-op bordjes tegen dat er koala's en kangaroos leven, maar helaas nog geen gezien. Stef en ik zijn samen naar Glow Worm Cave gegaan waar we dus lichtgevende wormen in een grot hebben gezien, een bijzonder gezicht. Nog naar een waterval gereden en weer terug om Lotte en Mylene te meeten. Weer lekker in een park gegeten terwijl om ons heen grote vleermuizen vlogen. Op de camping nog even wat gedronken waar we nog bezoek kregen van een possum. Vrijdag doorgereden naar Bribie Island waar we meteen een plekje op een fijne camping hebben bemachtigd. Boodschappen gedaan, geluncht en naar het strand wat 200m verderop zat. Eenmaal in de zee zagen we wat omhoog springen in onze ooghoeken. Dit bleken dolfijnen te zijn die een kort showtje weggaven op zo'n 100m afstand van ons, een erg mooi gezicht! De hele middag aan het strand gelegen, wat ook wel moest (hè wat vervelend) want op de camping ging je kapot van de hitte. Als avond eten quesadillas gemaakt op de BBQ plaat met een biertje en wijntje erbij. De volgende ochtend ontbeten met pannenkoeken en daarna een verfrissende duik in het zwembad genomen. Om 09:30 weer op pad naar de volgende camping, dit keer in Noosa. Drie keer is scheepsrecht, weer een mooie camping gevonden met zwembad. Alles weer geïnstalleerd en naar het strand toe. Daar lekker een paar uur vermaakt en daarna nog even aan het zwembad gelegen. Naar de Aldi en gegeten aan een picknick tafel in een leuk park aan het water. Als toetje een ijsje gescoord en aan het meer opgegeten. Zondag vonden we het tijd voor een beetje actie. We zijn om 06:00 uit de veren gegaan en om 07:00 waren we in het nationaal park. We dachten de drukte dan wel voor te zijn maar het viel niet mee een parkeer plekje te vinden. We werden bij binnenkomst in het park meteen door iemand in de boom gewezen: een koalaaa! Eindelijk! Hij lag heerlijk te chillen in de boom. Drie uur door het park gelopen waarbij we langs verschillende baaitjes kwamen waar we natuurlijk ook even een duik hebben genomen. 's Middags een bootje gehuurd voor 4 uur. Over de rivier gevaren waarbij we stuk voor stuk langs dikke villa's kwamen. Wat een huizen hier... Nog een poging gedaan om een vis te vangen maar daar bleek ons talent niet te liggen. Aangelegd bij zandbanken waar we even het water in zijn geweest. Terug naar de camping waar Stef en ik gekookt hebben. Lotte en Mylene gingen nog even het centrum in. Nog ruim een week genieten hier voordat we weer verder gaan.

Voor jullie allemaal de allerbeste wensen voor het nieuw jaar, maak er wat moois van met elkaar!🎉 Wij beginnen het jaar alvast goed hier.

(Ik maak jullie vast jaloers door zo vaak het woord strand te gebruiken, maar dat zijn nou eenmaal de dagelijkse bezigheden😁)

Foto's zijn weer in het foto album te vinden!

1. Wilma oosterbosch:
    7 januari 2018
    weer een leuk verhaal van jullie samen
    jullie ook de beste wensen en een gezond 2018 toegewenst
  2. Nonja:
    8 januari 2018
    Weer een heerlijk verhaal om te leven. Fijn zoveel mensen om je heen te hebben met kerst en oud op nieuw. Jammer van het vuurwerk maar het weer zal vast beter geweest zijn. Geniet lekker van de stranden het mooie weer!! Geniet nog van jullie laatste week in Australië. Dikke kus van ons
  3. Marian:
    12 januari 2018
    Leuk verhaal weer!!! En wat een mooie foto's ook weer!! Liefs❤❤