Week 20 - Filippijnen

24 februari 2018 - El Nido, Filipijnen

Zondag avond om 23:00 op het eiland Bohol aangekomen. Ingecheckt bij ons hostel op loopafstand van de haven. Maandag een scooter gehuurd voor twee dagen om het eiland te verkennen. Onze eerste stop was bij een opvang centrum voor tapiers, ook wel bekend als het spookdiertje. De acht tapiers leven hier in hun natuurlijk omgeving, vandaar dat we juist voor deze opvang kozen. Echter was het heel toeristisch en krijgen de diertjes niet echt hun rust (ze zouden overdag moeten slapen maar de meeste waren wakker..). Wanneer ze ongelukkig zijn plegen ze zelfmoord door hun adem in te houden. Dat doen ze hier gelukkig niet dus dat stelt enigzins gerust. Doorgereden naar een waterval voor een verfrissende duik, want de temperaturen liggen weer hoog. Maar we klagen niet 🙂 Tijd voor lunch, wat we aten in een hutje langs de rivier. Om bij al dit soort plekjes te komen moet je wel een flinke hobbel weg over, maar het leuke is dat je zo ook op plekjes komt waar weinig toeristen zijn en je het echte lokale leven ziet, wat wij leuk vinden. Verder reden we vooral op de grote weg omdat de afstanden op dit eiland vrij groot zijn. Natuurlijk hadden we weer wat adrenaline nodig en dus gingen we ziplinen. 520m heen en 480m terug over de Loboc rivier op een hoogte van 120m, joehoee! Daarna nog langs een vlindertuin maar dit stelde niet zoveel voor, al helemaal niet na het zien van de vlindertuin in Costa Rica. En de kers op de (chocolade)taart vandaag waren de Chocolate Hills waar we een mooi uitzicht hadden. In het plaatsje Carmen geslapen en de volgende dag om 07:30 de route voortgezet. Let's go to the beach in Anda. Vier prachtige stranden bezocht waarvan we er twee voor onszelf hadden🌴. Terug naar de haven was nog ruim 100km dus om 14:30 vertrokken via een mooie weg langs de kust. Scooter ingeleverd, gegeten en wat dingen uitgezocht voor komende dagen. De volgende ochtend om 07:00 de snelboot die ons in 2 uur naar Cebu bracht. Taxi naar het vliegveld waarvan de chauffeur meer sliep dan wakker was.. Vanuit hier vlogen we naar Puerto Princesa op het eiland Palawan. Wist je trouwens dat de Filippijnen bestaat uit 7107 eilanden? Het kost hierdoor dus wel wat moeite om van A naar B te komen, maar dan heb je ook wat. Palawan is namelijk al twee keer uitgeroepen tot het beste eiland ter wereld. Eenmaal hier aangekomen pakten we een minivan samen met nog een aantal anderen naar Port Barton. Een rit die langer duurde dan verwacht. Om 20:00 dan toch echt aangekomen na een lange reis dag. We hadden nog niets geboekt hier, dus mochten we nog op zoek naar een onderkomen voor de komende dagen. Gelukkig kregen we snel een slaapplek aangeboden, aan het strand, dus dat probleem was ook opgelost. Voor de deur sliep een beveiliger met naast hem een dik geweer, dus we konden ons in ieder geval veilig voelen😶. Meteen in bed gedoken zodat we de volgende ochtend met een tour mee konden gaan. Hierbij gingen we snorkelen op verschillende plekken, naar een zandbank en bezochten we twee eilandjes waar we lunch kregen. Bij één van de eilanden zouden we goed schildpadden kunnen spotten, en dat klopte! Maarliefst zes schildpadden gezien. Met één hebben we een half uur gezellig mee kunnen zwemmen. Nu we weten hoe mooi de onderwaterwereld is staat er weer wat nieuws op ons verlanglijstje.. duikbrevet halen! Maar dat bewaren we voor een andere keer. Terug in onze kamer douchen met een zaklamp als lamp, want er is hier alleen van 18:00 tot 00:00 elektriciteit. Daarna langs alle gezellige eettentjes en barretjes aan het water gelopen en ergens gegeten. Er hangt hier een leuk sfeertje. Naar bed waar ik nog even een schrik momentje had toen er een kakkerlak uit m'n toilettas kwam gekropen.. Vrijdag de dag goed begonnen met ochtend yoga, mijn eerste les ooit (ik weet nu hoe ik ook m'n oren goed kan ontspannen🙏). Stef begon de dag wat minder met "kakrace," zoals oma zou zeggen. Naar White Beach 3km verderop gelopen. Hier lekker een dagje op het strand gelegen. 's Avonds heerlijk broccoli pasta gegeten en bij een reggae bar gezeten met live muziek. 's Nachts de schrik van m'n leven toen het zware houten schuifraam naar beneden viel, precies naast ons bed. Dat ging maar net goed.. De volgende ochtend ontbeten met nutella pannenkoeken en om 08:00 de minivan naar El Nido; dé place to be maar daardoor ook super toeristisch. Daarom gingen wij nog een uur door naar het plaatsje Sibaltan. Hier brengen we ons laatste weekje door. En wel in een tentje aan het strand. Back to basic voordat we in Nederland weer van alle gemakken voorzien zijn. Want de volgende blog zal vanuit ons koude kikkerlandje zijn.. Maar nu eerst: volle bak genieten!

1. Erwin:
    24 februari 2018
    Veel plezier met jullie laatse week. X
  2. Frans:
    24 februari 2018
    Syberische kou in Nederland, maar schaatsen is ook leuk!! Ff afharden!!
  3. Marian:
    24 februari 2018
    Geniet van jullie laatste week!!! Hier echt koud❄❄😘😘
  4. Wilma oosterbosch:
    24 februari 2018
    maak er nog iets moois van de laatste week daar samen
  5. Do:
    25 februari 2018
    Geniet ervan nog!! Xx
  6. Oma:
    25 februari 2018
    voor de laatste keer een reactie.Geniet nog dubbel deze laatste week
    Het is een geweldig Land, ik wens jullie vast een WELKOM THUIS.
    En hoop dat ik jullie weer snel zal zien.Dag Lieffies Dikke kusjesXX