Week 18 - Vietnam

11 februari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

De 14-uur durende busrit waar ik de vorige keer gebleven was werd er een van 18 uur. We moesten in Nha Trang van bus wisselen maar daar moesten we nog twee uur op wachten.. Mooi balen want we hadden al een tour gepland in Da Lat die zou starten om 08:30. Gebeld en we konden gelukkig in de middag nog aanschuiven bij de rest van de groep. Daar waren we achteraf ook blij mee, want het was een erg bijzondere middag. Het was een "secret tour", dus we wisten van tevoren ook niet precies wat we gingen doen. Ik had alleen via iemand op Instagram gelezen dat het een echte aanrader was. We moesten eerst anderhalf uur rijden met een lokaal busje (dat kon er nog wel bij na die 18 uur). We hebben o.a. Vietnamese spelletjes gedaan, typisch geluncht en kennisgemaakt met verschillende soorten fruit. Wat we die middag verder nog precies hebben gedaan is geheim, maar we zijn in ieder geval veel te weten gekomen over de cultuur in Vietnam. 's Avonds nog wat gegeten met de rest van het groepje. De volgende dag om 09:00 opgehaald voor wat actie, we gingen namelijk canyoningen. Hierbij gingen we abseilen van verschillende hoogten rotswanden en door een waterval, glijden over stenen die als het ware een glijbaan hebben gevormd in de rivier, en maakten we een sprong in het diepe vanaf 11m. Adrenaline kick ook weer gehad. 's Avonds in het hostel gegeten met de anderen die hier verbleven. De volgende ochtend om 06:00 uit de veren voor de bus naar de zon in Mui Né. Hier kwamen we begin van de middag aan en hebben we meteen gebruik gemaakt van de faciliteiten van het hostel: het zwembad! Welke van de 4 zouden we eens nemen.. Wat een luxe, en wat een heerlijk weer! Eindelijk de bikini weer tevoorschijn gehaald. Was ook wel weer nodig, we werden bijna weer witjes. Pizzaatje gegeten en een beetje op tijd naar bed want we hadden een tour geboekt die begon om 04:00. Hierbij gingen we de zonsopgang bekijken vanaf de witte duinen, daarna naar de vismarkt op het strand (verser dan dit kun je vis niet krijgen), rode zandduinen en tot slot liepen we door de fairy stream; een riviertje tussen mooie rotswanden. Het voordeel van zo vroeg gaan is dat we om 09:00 al terug waren bij ons hostel na een leuke ochtend. Ontbeten en een bedje aan het zwembad gepakt. Als lunch noodles en daarna naar het strand wat op 300m lag. Gekeken naar de vele kite surfers. 's Avonds een heerlijke curry gegeten bij een lokaal tentje. Vrijdag ochtend nog een duik genomen en toen met de bus naar Ho Chi Minh-City, ook nog wel Saigon genoemd. Een stad met zo'n 10 miljoen inwoners. Eenmaal aangekomen een Grab taxi gepakt omdat het 3,5km naar ons hostel was. Achteraf was lopen sneller geweest, want het verkeer hier.... Wat een drukte. Uit eten bij een wat luxer vega restaurant waar we maarliefst €10 moesten afrekenen. De volgende dag even door de stad gelopen en onze vieze was bij iemand afgegeven om te wassen (en maar hopen dat ze het begrepen heeft en we onze was nog ooit terug zien..). Die middag gauw de drukte ontvlucht en met de bus richting de Mekong Delta rivier. Hier wilden we graag heen maar niet met een toeristische tour wat iedereen doet. Via Facebook las ik over een homestay en daar hadden we dus een een tweedaagse trip bij geregeld. Na drie uur met de bus werden we met de scooter opgehaald door Ban en zijn neefje. We reden naar de homestay waar hij samen met zijn moeder woont. Naast hem wonen zijn opa (92) en oma (86) en oom. Toen zijn vader drie jaar geleden verongelukte is hij van de stad verhuisd naar hier om voor zijn moeder te zorgen. Het is hier traditie dat de jongste van het gezin dat op zich neemt. We kregen lekker te eten en gingen op tijd naar bed. De volgende ochtend gingen we namelijk om 07:00 naar de lokale markt. Hier zagen we levende vissen spartelen op het droge die je kon kopen waarnaar ze terplekke voor je werden onthoofd en schoongemaakt. Verder dronken we hier Vietnamese koffie met ijs en thee met als lekkernij gebakken banaan. Het leuke is dat je hier helemaal geen andere toeristen tegenkomt. Hierdoor worden we nog wel eens aangestaard en merkten we dat mensen het echt leuk vonden om ons hier te zien. Ze zeiden tegen Ban dat ze onze neus zo mooi vinden vanwege de vorm. Zelf hebben ze natuurlijk een vrij platte neus. Toch nog iemand die m'n neus mooi vindt, mijn dag was meteen goed 😅. Daarna terug naar de homestay voor ontbijt. Hierna de trip voortgezet achterop de scooter bij Ban en zijn oom. We gingen een kijkje nemen bij een vrouw die ricepaper maakt. Een soort dunne pannenkoek gemaakt van rijstmelk, kokosmelk, sesam en wat suiker. Erg lekker! Ze maakt er zo'n 600 per dag op het moment (van 01:00 tot 13:00), dit in verband met Tet; het Vietnamese nieuwjaar. Dit start de 15e en duurt drie dagen. Op de eerste dag gaat iedereen naar familie op het platteland en loopt de stad dus leeg. Op de tweede dag gaan ze naar vrienden en de derde dag naar hun oud leraar. We zijn blij dat we dan al het land uit zijn want tijdens deze dagen is veel gesloten en kosten de bussen wel vier keer zoveel en zitten ze vaak ook volgeboekt. Al was het ook leuk geweest om dit festijn mee te maken bij locals thuis. Wat ook veel wordt gedaan tijdens deze dagen is hanen vechten. We zien dan ook veel hanen in kleine kooitjes die hiervoor worden klaargestoomd door ze op te fokken. Hier wordt veel geld om gewed. Onderweg naar de boot maakten we een stop bij een tuin waar we konden zien hoe de vrucht Rambutance werd geplukt, dit lijkt op een lychee. Ook even geproefd natuurlijk en we kregen een volle tas mee voor onderweg. Met de boot naar de Mekong Delta rivier gevaren. Nog een kijkje bij een visboerderij op het water genomen. De volgende stop was de Cao Dai tempel. Hier komen mensen die aanhangers zijn van het Cao Daïsme wat een combinatie is van het Boeddhisme (geel), Katholicisme(blauw) en Taoïsme(rood). Een prachtige kleurrijke tempel die vooral bestaat uit de kleuren van de drie verschillende geloven. Gelukkig mochten we naar binnen, want eigenlijk mag dat niet als je een korte broek aan hebt. Na hier rondgelopen te hebben gingen we terug naar de homestay waar we even konden rusten in de hangmatten voordat we uitgebreide lunch kregen. Na de lunch richting de bus op de scooter maar niet voordat we een echte Vietnamese pannenkoek hadden gegeten. Deze kon er echt niet meer in (anders kon je me echt naar huis rollen) dus namen we er een mee voor onderweg. Om 15:30 met de bus terug richting de drukke stad na twee mooie dagen. Dichterbij het leven komen van de echte locals dan dit kan haast niet. We zijn weer een bijzondere ervaring rijker.
Het is alsof ik gister nog een blog heb geplaatst. Deze week is voorbij gevlogen. En dan te bedenken dat we nog maar een kleine drie weken te gaan hebben.... Morgen nacht vliegen we naar de Filippijnen voor het laatste hoofdstuk van deze prachtige reis ✈
Alaaaf! 💃

P.s. met de was is het goed gekomen!
Foto's staan in het fotoalbum week 18.

1. Carla Hesselmann:
    11 februari 2018
    Wat leuk dat julie neuzen zo gewaardeerd worden in Vietnam 😊 maar jullie hebben ook zeker een goeie neus voor bijzondere locaties en uitstapjes. Wat een superleuk verhaal weer om te lezen. Veel plezier op jullie volgende bestemming 😘
  2. Theo de Koning:
    11 februari 2018
    weer een geweldig verslag en mooie photos en nu carnaval ???
  3. Nonja:
    12 februari 2018
    Weer wat hele ervaringen rijker!! Leuk o zo dicht bij het leven van de locals te komen. Nu weten jullie hoe hun leven is en zo te lezen enorm verschilt van ons. Grappig van die neuzen hahaha. Een goede reis en veel plezier!! Dikke kus van ons
  4. Wilma oosterbosch:
    12 februari 2018