Week 16 - Vietnam

28 januari 2018 - Ninh Binh, Vietnam

Dinsdag naar het Ho Chi Minh museum geweest. Een museum over de oorlog waar Ho Chi Minh de leider was. Met name de verhalen van de mensen die mee gevochten hebben om hun land te verdedigen maakte indruk op ons. Daarna kaartjes gekocht voor een water Puppet show. Dit schijnt hier nogal een dingetje te zijn. De show bestond uit live muziek en poppetjes in het water die korte verhalen vertelden. Leuk om een keer gezien te hebben. Daarna hebben we lekker een full body massage gehad van een uur. Ons verjaardagscadeautje🎁 Tijdens de massage hoorde we vanuit buiten flink gejuich. Het bleek dat het jeugd voetbalteam van Vietnam onder de 23 jaar de halve finale van de Azië cup had gewonnen! Toen we ontspannen naar buiten liepen was het groot feest op straat. Nóg meer getoeter dan normaal, overal vlaggen en feestende Vietnamezen. Alsof ze wereldkampioen waren geworden. Het valt me mee dat we in de tijd dat we hier zijn pas één verkeersongeluk hebben gezien. Terug in het hotel nog gebruik gemaakt van de jacuzzi. De volgende ochtend na het ontbijt de bus-boot-bus gepakt naar Cat Ba island. Dit deden we niet met z'n tweeën maar ook samen met Kim, een vriendin van ons die hier op vakantie is. Gezellig! Geluncht, langs het reisbureau waar we een tour bij hadden geboekt en een nek massage meegepakt voor €1. 's Avonds lekker gegeten en wat drankjes gedronken bij een bar. De hele dag door is het happy hour en op sommige momenten krijg je zelfs een lachgas ballon bij je drankje. Dat zie je hier trouwens bij elke bar. Ze gaan dan ook als broodjes over de toonbank. Daarna nog even langs de karaoke bar maar daar waren we ook heel snel weer weg toen we tussen de dronken Aziaten stonden. De volgende ochtend begon onze tweedaagse boot tour naar La Ha Bay en Ha Long Bay. Dit deden we samen met twee meiden uit Tsjechië en twee wat oudere vrouwen uit de US en UK. Een gezellige groep! Een paar keer de anker uitgegooid om te kajakken door mooie grotten, zwemmen (ook al was het erg koud!), en een poging tot snorkelen maar helaas zagen we niks onder water. We sliepen die avond op een drijvend huisje. Er werd heerlijk voor ons gekookt en we hebben het spel Uno gespeeld. Om 20:30 ons klaargemaakt om nog een keer de kajak in te gaan. We gingen plankton spotten op het meer. Erg bijzonder en mooi om te zien! Helaas niet vast te leggen op camera. Om 00:00 werd ik 25 jaar en is er voor me gezongen en hebben we geproost met een Tsjechisch shotje. De volgende dag hadden we wat minder mooi weer. Desondanks niet minder genoten van al het moois op het meer. Bijzonder om te zien hoeveel drijvende huisjes er zijn waar gewoon gezinnen wonen. Nog een bezoek gebracht aan een visboerderij op het water. Daarna was het tijd om afscheid te nemen. Onze gids van 24 had het er maar moeilijk mee, hij had zo'n leuke tijd met ons gehad zei hij. Hij werkt 7 dagen in de week en heeft maar één vriend vertelde hij ons. Via YouTube heeft hij vier maanden geleden leren zwemmen en Engels leren spreken. In ons hotel (€3pp inclusief ontbijt) aangekomen even opgefrist om wat te gaan eten. Het was mijn verjaardag dus daar moest natuurlijk ook op gedronken worden. Van de ene cocktail naar de andere en voor we het wisten stonden we op de dansvloer met een ballon in onze hand. Als laatste de kroeg uit gegaan en om 03:30 gaan slapen. De volgende ochtend rustig aan gedaan aangezien de drankjes van gister nog voelbaar waren. Om 15:00 naar het plein gegaan waar een groot scherm stond. Langzaam stroomde het plein vol, het was namelijk de voetbal finale u23. Wat een gekkenhuis en wat een sfeer! En wij stonden ertussen met een lintje om ons hoofd en stickers op onze wangen. De Vietnamezen vonden het geweldig om te zien en wilde allemaal met ons op de foto of maakten ze gewoon zonder te vragen. De ene selfie na de andere. Toen Vietnam 1-1 maakte ging het dak eraf. Het werd verlenging waarbij ze in de allerlaatste minuut verloren. Tranen en stilte, maar wat zijn ze trots op hun land zeg. Geweldig om te zien. Daarna een pizza gescoord. Even lekker met onze handen eten ipv met stokjes. En een keer wat anders dan rijst of noodles is ook wel lekker. Afscheid genomen van Kim na een aantal leuke dagen samen. Vandaag om 09:30 de bus die ons in +/- 4 uur naar Ninh Binh zou brengen. Eerst een stuk met de bus, dan met de boot, en vervolgens verder met de bus. Helaas zat die laatste bus vol en werden wij samen met drie andere backpackers in een andere bus gestopt. Na twee uur moesten we uitstappen en een half uur op een taxi wachten die ons weer naar een volgende bus bracht. We werden met z'n vijven in de taxi gepropt en afgezet. De volgende bus was ook geen succes. Zo vroeg ik na een tijdje aan de buschauffeur of we nog gingen stoppen omdat ik moest plassen. Hierop stopte hij de bus en mocht ik naast de snelweg gaan plassen en kwam ie ook nog eens naast me staan plassen. Voordat we verder reden rookte hij nog even een pijpje in de bus en even later stak hij tijdens het rijden doodnormaal een sigaret op. Onderweg toeterde hij om elk klein dingetje (lees: min. 15x per minuut). Je verbaast je soms echt hoe de dingen gaan hier. Niks is te gek. We werden wederom bij een taxi afgezet die ons naar het centrum zou brengen. Echter reed hij helemaal de andere kant op en duurde het even voordat we hem zover kregen om om te keren. Hij wilde er ook nog eens geld voor, maar zover hebben we het niet laten komen. Vanaf het centrum nog met een andere taxi naar onze homestay waar we dan eindelijk aankwamen om 18:30. Het was me het dagje wel. Gelukkig werden we opgewacht door een lieve vrouw die heerlijk voor ons heeft gekookt. Nu hopen dat het morgen een beetje mooi weer is, want vandaag heeft het heel de dag geregend. Gelukkig zaten we de hele dag in de bus😉

1. Nonja:
    28 januari 2018
    Wat een prachtige foto's en die prijzen.... ik zou elke dag even een massage nemen ;) Je 25ste verjaardag kun je maar beter goed inleiden zo hoort dat. Lekker genieten lieverds. Hoop voor jullie dat de volgende verplaatsingen iets prettiger zullen zijn. Dikke kus
  2. Karin Verheijden:
    30 januari 2018
    Weer mooie verhalen. Al was de reis naar de laatste bestemming niet echt een aanrader. Maar ook dat hoort er natuurlijk bij. Een beetje een tegenvaller is makkelijk op te vangen als je geniet zoals jullie doen. Nog veel plezier bij het vervolg. En natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd met de kwart eeuw.