Week 10 - Nieuw-Zeeland

18 december 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Maandag om 06:00 bij de autoverhuur om onze auto in te leveren met 1600km op de teller. Een auto maakt het reizen stukken makkelijker. Eigenlijk zijn we op het moment geen echt backpackers te noemen. Om 09:00 de lucht in naar Los Angeles. Het tijdsverschil met Nederland werd hierdoor weer groter. Negen uur liepen we achter op jullie ✈ In het vliegtuig drie films gekeken die je zelf kon uitzoeken. Af en toe kwam er iemand langs met drinken en snacks. Dan is vliegen niet zo erg😉 Via Airbnb hebben we een slaapplek geboekt; een tent bij iemand in de achtertuin voor €60 voor één nacht. Veel goedkoper dan dat konden we het niet vinden. Maar een prima plekje. Er was niemand thuis maar de achterdeur was wel open, dus maar meteen gedaan alsof we thuis waren. Nog net op tijd om de zonsondergang mee te pikken; w.a.u.w. Een pizza gegeten en op tijd ons tentje in gekropen. De volgende ochtend met de fietsen op pad langs het strand. Het zonnetje deed goed haar best dus hebben we de handdoek maar even gespreid op het strand. Dit onder het genot van blueberry bagels en donuts (oke en een banaan ter compensatie). Om 17:00 weer richting het vliegveld voor de volgende lange vlucht naar Nieuw-Zeeland. Dit zou eigenlijk alleen een overstap zijn om naar Australië te gaan, maar als we er dan toch zijn wilden we ook wel wat van het land zien. We hebben hier daarom één week gepland. We gingen van -8 uur naar +13, wat dus betekent dat we 21 uur vooruit zijn gegaan in de tijd en de woensdag hebben overgeslagen. Donderdag ochtend om 06:30 geland en onze campervan opgehaald waar we het noordereiland mee gaan verkennen. Het was nog even spannend want er stond nog een reservering op de creditcard van de vorige huur auto waardoor er geen nieuwe reservering gemaakt kon worden die we toch écht nodig hadden om de auto mee te krijgen. Gelukkig was daar Hansie die ons uit de brand hielp. Let's go! Geen tijd te verliezen. Het was even wennen voor Stef om het stuur van de auto aan de rechterkant te hebben en om links van de weg te rijden, maar ik heb een goeie chauffeur bij me. Bij de supermarkt wat eten ingeslagen (kilo kaas😍). We hebben meteen flink wat kilometers gemaakt door naar de plek te rijden waar we de volgende dag de Tongariro Alpine Crossing wilde doen. Hierbij loop je een route van 19km van de ene kant naar de andere. We kwamen er alleen achter dat het 35 dollar pp kost om dan weer met een busje terug naar je auto gebracht te worden. Daarom hadden we bedacht om aan één kant te starten, naar het hoogtepunt te lopen in het midden van de route, en terug. Daarna een gratis camping plaats opgezocht. Op ons kookpitje een lekker prutje gemaakt en op tijd gaan slapen om de volgende dag vroeg van start te gaan. Om 08:00 begonnen met de hike. Ruim 8km klimmen wat best wel pittig was, maar dan heb je ook wat: vier prachtig gekleurde meren. Wat een uitzicht! Na veel foto's gemaakt te hebben moesten we dus wel dezelfde weg weer terug dalen, maar met zo'n mooie route is dat niet zo erg. Al vonden m'n knietjes het wel mooi geweest. Het was onderweg ook een stuk frisser. Onze neuzen hadden geen controle meer en de softshell jassen hadden moeite met de wind. Maar dat alles was het zeker waard. Zes uur later de auto weer gepakt en naar Taupo gereden. Nog twee backpackers een stukje op weg geholpen. Onderweg welverdiend chips gegeten aan het grootste meer van Nieuw-Zeeland. In Taupo aangekomen hebben we ons lichaam wat rust gegeven op een plek waar een hotspring samenkwam met een rivier. De overgang van heet naar koud was zo goed te voelen wat een grappig effect gaf. Daarna een ijsje gehaald en gebruik gemaakt van de Wi-Fi waar ik het geweldige nieuws kreeg dat Sophie is bevallen van een gezonde zoon, Jip. Mijn dag kon nu helemáál niet meer stuk😊 Weer een camping plaats gevonden vlakbij de rivier. Gegeten en ons bedje in de auto weer klaargemaakt. De volgende ochtend om 06:00 wakker (met een beetje spierpijn). Eigenlijk een beetje standaard de tijd dat we wakker worden de laatste weken. Lekker vroeg maar dan heb je nog wel wat aan je dag😉 Bij het ontbijt thee met water uit de rivier. Daarna langs de Huka falls, een lange grote waterval waar 15% van de energie in Nieuw-Zeeland uit wordt gehaald. Verder gegaan naar een vulkanisch park waar we een uur rond hebben gelopen. Doorgereden naar Napier, een leuke plaats aan zee. Het plan was om hier te kamperen op een gratis camping aan zee maar helaas waren de 8 plaatsen die ze hadden al vol. Was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk. Even rondgelopen en lekker geluncht met uitzicht op zee en toen maar doorgereden naar de volgende camping plaats die op onze route lag. Eigenlijk was dit zo erg nog niet want ook dit bleek een mooi plekje te zijn aan een rivier en op 20min van het strand. Snel eten gemaakt en nog voor het donker werd naar het strand gelopen om wat mooie kiekjes te maken. Het wordt hier pas rond 21:30 echt donker dus dat zijn lekker lange dagen.
Zondag weer vroeg weg, we hadden een lange rit voor de boeg. We rijden hier constant door heuvelachtig landschap met veel bochten en om ons heen veel weilanden. Al dit groen zorgt wel voor de nodige hooikoorts klachten dus we lopen allebei lekker te niezen en te snotteren. We hebben al vaak bijna een vogel onder de wielen gehad, die hier blijkbaar geen gevaar kennen. Helaas gaat het dan vaak mis, want op de weg liggen veel dode dieren.. Via een nationaal park zijn we naar Rotorua gereden. Een mooie route gereden door de bossen waar we een paar keer hebben gestopt onderweg. Onder andere langs een meer waar we lekker hebben geluncht en even het water in zijn geweest. Dit keer een betaalde camping opgezocht. Echter was er niemand aanwezig en was de brievenbus waar je geld in kon doen open, dus alsnog een gratis overnachting. Het was ook niks waard eigenlijk, want ook hier hadden we geen douche, drinkwater en elektriciteit. Wel zaten we weer lekker aan een meertje. Maandag zijn we naar Wai-o-tapu geweest, ook wel "geothermal wonderland" genoemd. Hier hebben we oa een geiser zien spuiten. Indrukwekkend park! Aangekomen in Roturua en langs drie meren gereden. Daarna doorgereden richting de camping en onderweg gestopt om een wandeling te maken langs drie watervallen. Helaas was er geen plaats meer voor ons op de camping. Ook op de volgende camping niet.. Maar drie keer is scheepsrecht. Een leuk hippie achtige camping met eindelijk een douche! Lekkere pasta gemaakt en met een biertje onder een tent gezeten luisterd naar het tikken van de regen. Ondanks dat vandaag toch een mooie dag gehad. Eens kijken wat Nieuw-Zeeland ons nog meer te bieden heeft..

Foto's staan in het foto album!

1. Wilma oosterbosch:
    18 december 2017
    weer ontzettend mooi verhaal
  2. Marian:
    19 december 2017
    Wat een mooie foto's weer!!!
  3. Nonja:
    20 december 2017
    Weer wat mooie ervaringen rijker!!! Goed over nagedacht om de zelfde route terug te nemen;) Wat een prachtige foto's wauw!!! Geniet ervan lieverds. X