Week 3 - Argentinië

29 oktober 2017 - Salta, Argentinië

Maandag vertrok onze nachtbus pas om 02:00. Achteraf gezien hadden we beter zondag na de excursie de nachtbus kunnen pakken. Plannen gaat nog niet altijd even goed, maar daar leren we van voor de volgende keer. We hebben ons alsnog goed vermaakt. Flinke wandeling gemaakt naar een park waarbij we door de buitenwijken liepen. Hierbij liepen we langs "vuilnisbelten" waartussen volgens ons ook resten (botten) van koeien lagen. In de wijken waren wederom veel straathonden. In het park lekker geluncht en potjes gekaart. 's Avonds hebben we pizza gegeten in het centrum. Zo zie je ook nog eens wat. De Argentijnen zitten dan aan een kop koffie met een croissantje. De meeste vrouwen hier lopen op hoge plateauzolen, schijnt mode te zijn. Baby's/kleine kinderen zitten bij hun ouders op één scooter waarbij de ouders wel helmen dragen en de kinderen niet. Ook zien we rond 22:00 in het centrum scholen die open zijn waar kinderen nog les krijgen. Een gek gezicht voor ons, maar hier is het normaal. Ze hebben gewoon een heel ander ritme. Gelukkig mochten we na het eten nog even bij het hostel verblijven tot we naar het busstation gingen. De bus bracht ons naar Tucuman. Een rit van 6 uur. Aangekomen, naar ons hostel gegaan en de backpacks achtergelaten. Het centrum in langs verschillende auto verhuurders om voor komende drie dagen een auto te huren. Helaas waren de auto's te duur of moesten we de auto ophalen bij het vliegveld zo'n 40km verderop. Toch maar naar het busstation en daar bustickets voor volgende ochtend 07:00 gekocht om via Tafi del Valle naar Cafayete te gaan. 's Avonds pannenkoeken gebakken en uitgezocht wat we komende dagen gaan doen.
Woensdag om 10:00 in Tafi del Valle aangekomen waar we een pittige wandeling hebben gemaakt zodat we een mooi uitzicht hadden. Om 14:30 vertrok de bus weer, nu richting Cafayate. Hier kwamen we drie uur later aan op het busstation waar we werden aangesproken door een vrouw. Ze vroeg naar welk hostel we gingen, stuurde ons weer door naar een man die ons een lift naar het hostel aanbood. We vonden het een beetje vaag. Het was een familie hostel waar hij deel van uitmaakte en liet ons een folder zien met "free transfer". Ingestapt en netjes afgezet. We sliepen op een 7-persoonskamer met z'n tweetjes. Cafayate is een leuk en gemoedelijk dorp waar een fijne sfeer hangt.
De volgende ochtend om 09:00 mountainbikes gehuurd en richting Rio de Colorado gefietst. Dit was slechts 6km, maar deze weg was vol gravel en steentjes en liep ook nog eens omhoog. Verschrikkelijk, maar voor een goed doel. We gingen namelijk 7 watervallen bekijken. Vooraf was gezegd dat je deze tocht alleen zou kunnen doen, wel is het soms lastig om de weg te vinden. Onderweg stonden er verschillende mensen langs de weg die aanboden om ons rond te leiden. Besloten om zonder gids op pad te gaan. Echter liepen we in het park al gauw tussen twee gidsen in en merkten we dat de weg lastiger was dan gepland. Een stel (waarvan de jongen Engels sprak) die met een gids meeliepen vroeg ons of we wilden aansluiten bij hen. Toch maar besloten om dit te doen. Dat was een goeie keuze, want de route bleek pittig te zijn. We moesten klimmen en klauteren tussen en langs rotswanden waarbij de gids aangaf waar je je voeten en handen het best kon plaatsen. Bij de watervallen hebben we gestopt en een duik genomen. Erg koud maar heerlijk verfrissend en mooi! We waren op zo'n 2200m hoogte. Na drie uur weer terug bij het begin waar we de fietsen hebben gepakt en bergafwaarts langs een wijnboerderij zijn gegaan. Deze zijn hier een stuk strakker dan in Mendoza. We hebben een tour gedaan en mochten daarbij drie heerlijke wijnen proeven. Verder gefietst en langs nog een andere bodega gegaan. Om 19:00 de fietsen weer ingeleverd en op het plein lekker uit eten geweest. Voor mij hadden ze een quinoa burger. Valt me reuze mee als vegetariër in Argentinië, terwijl ik had verwacht dat het hier het meest lastig zou worden.
Vrijdag om 10:30 de bus naar Salta. Lekker rustig aan kunnen doen 's ochtends. Ontbijtje, backpacks inpakken, broodjes halen en half uurtje lopen naar de bus. Een rit van 4 uur via Ruta 68, maar geen straf; mooie weg tussen de bergen.
Aangekomen in ons hostel waar we drie nachten slapen. Toevallig is er een stel uit Zwolle die Stef kent ook in Salta. 's Avonds met hen afgesproken, wat gedronken en uit eten in een leuk restaurantje met grote tuin.
De volgende ochtend om 08:30 bij Activa rent a car om onze huurauto op te halen. Via Facebook een oproepje geplaatst of nog iemand interesse had om met ons het rondje Cafayate-Cachi-Salta te rijden. Daar kregen we een reactie op van een jongen uit Breda. Samen met hem en het stel zijn we op pad gegaan. Weer Ruta 68 gereden naar Cafayate maar nu uit kunnen stappen waar we wilden voor mooie uitzichten. In Cafayate het stel afgezet en met z'n drieën via Cachi doorgegaan naar Salta. Een kiezelweg waarbij we lekker door elkaar werden geschud bracht ons veel "wauw" momentjes. Kleine dorpjes waarvan je niet begrijpt dat er mensen wonen, door de wolken op 3500m (vanaf 1200m in Salta, dus ruim 2000m gestegen vandaag), national park Los Cardones waar je nóg meer cactussen ziet dan normaal.. Veel verschillende landschappen. Verder zie je overal wilde ezels, paarden, koeien, honden, etc. Erg mooie route. Door de hobbelwegen lang over de route gedaan. Het was nog even spannend of we het wel gingen halen met de tank. We hebben zo'n 500km gereden. Om 21:30 thuis terwijl we eigenlijk nog moesten eten. Stef heeft om de hoek nog even een hamburger en frietjes gescoord.
Dag 2 met de huurauto. Met z'n 5en op pad, gezellig! Nu richting het noorden. Het doel was de 14 kleurige berg in Humahuaca maar daarvoor nog twee stops gemaakt. Eerst in het plaatsje Purmamarca; hier is een 7 kleurige berg op 2100m hoogte en op het pleintje probeert indianen volk kleurrijke spulletjes te verkopen. Erg leuk plaatsje om even doorheen te lopen. Tweede stop in Tilcara gemaakt. Het was ondertussen alweer 14:30 dus op straat een gevulde tortilla gekocht. Deze zie je hier in Argentinië trouwens op elke hoek van de straat. Heerlijk! Door naar de eindbestemming, weer via een ongeasfalteerde weg. De moeite waard, want de berg was indrukwekkend. We zaten hier op 4300m hoogte wat we ook wel merkte. Lichte hoofdpijn en snel buiten adem. Kunnen we vast wennen voor Bolivia waar we ook deze hoogtes aantikken. Stef de chauf heeft ons weer veilig thuisgebracht om 22:00 met weer 500km op de teller. Twee mooie dagen, met een auto ben je een stuk vrijer.
Morgen nacht nemen we de bus naar Tupiza, een dorp in Bolivia. Vanuit hier gaan we de 4-daagse tour doen naar de zoutvlakte. We kijken ernaar uit!

Het voelt nu nog alsof we gewoon lang op vakantie zijn. We zijn benieuwd hoe dit gevoel zal zijn over een aantal weken.

Via Polarsteps (app) kun je ons nog beter volgen. We plaatsen daar elke dag een kort berichtje als de Wi-Fi meezit. http://www.polarsteps.com/steftupker

Ciao Argentinia, op naar Bolivia! Foto's zijn te vinden onder het kopje "foto's" week 3 - Argentinië

1. Erwin:
    30 oktober 2017
    Wauw! Wederom een leuk verhaal guys! Ik ben stiekem toch wel een beetje jaloers op al het moois wat jullie zien. Lekker genieten toppers en succes met de doorreis naar Bolivia. X Ertje
  2. Verena:
    30 oktober 2017
    Niet alleen vakantie, maar ook flinke workouts zo te lezen! Maar die zijn zeker de moeite waard aan de foto’s te zien. Geniet! Oh en kan ik zo’n tortilla bestellen als souvenir? 😏
  3. Nonja:
    31 oktober 2017
    Weer een mooie verhaal en wauw wat zien en doen jullie veel! Jullie halen er alles uit en geweldig om te zien dat jullie samen jullie droom na jagen dit pakt niemand jullie meer af!
  4. Do:
    31 oktober 2017
    Super tof weer! En wat een gave foto's. Ik ben jaloers!! Heel veel plezier weer, ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal (en foto's). Veel liefs xx
  5. Wilma oosterbosch:
    31 oktober 2017
    wat zien jullie veel van de wereld geniet ervan zolang als je kan
  6. Marian:
    31 oktober 2017
    Leuke verhalen weer,en prachtige foto's!!!
  7. H.v.Hoek:
    1 november 2017
    Leny.v. hoek
    Stef en Brenda. jullie genieten, maar ik ook, van die prachtige foto"s en van je geweldig
    verhaal. ja dat kun je als de beste. schatjes op naar Bolivia. Dikke knuffels liefs OMA XX