Week 9 - Costa Rica

10 december 2017 - San José, Costa Rica

Dinsdag met de auto langs een paar mooie plekjes aan de kust gereden met z'n vieren. Eerst langs het strandje Carillo en vervolgens langs een ander strand waar we niet alleen een duik in zee hebben genomen als verfrissing maar ook een verse kokosnoot kregen van iemand waar we het kokoswater uit dronken. Tussendoor even geluncht thuis en doorgereden. Daisy wist ons naar een strand te brengen, San Juanillo, waar we een mooie zonsondergang konden zien onder het genot van een drankje. Perfect ☀ Het strand zelf was ook bijzonder, want je had één strand met aan beide kanten oceaan tegenover elkaar waardoor het een weerspiegeling leek. Lastig uit te leggen zoals je leest, dus je moet maar even de foto's bekijken. Op de terugweg nog over een strand gelopen in de hoop schildpadden te zien, maar dit was helaas te mooi om waar te zijn. Het schildpadden seizoen is zo goed als voorbij. Wel zagen we blauwe lichtpuntjes onder onze voeten, dit bleken algen te zijn. Een mooi gezicht. Eenmaal thuis een lekker pizzaatje gehaald. De volgende ochtend weer op tijd paraat voor een trip naar Montezuma. Om 07:00 in de auto. Het was een heel avontuur om er te komen. We hebben bijna 4,5 uur over 100km gedaan, dus dan kun je je wel voorstellen hoe de wegen hier zijn. Onderweg kregen we wel leuke weetjes te horen over de omgeving van Daisy onze privé gids. We moesten door rivieren en over het strand rijden waar we ook nog eens vast kwamen te zitten. Met behulp van anderen konden we de weg weer voortzetten. Ook heeft de auto bijna een berg gekust.. We kwamen erachter dat we een 4x4 hadden, wat toch wel even goed uitkwam dus. In Montezuma hebben we een hike gedaan naar een paar mooie watervallen. Hier hebben we het zweet er even afgespoeld door een duik te nemen vanaf de watervallen. Ik hield het bij 5m hoogte, maar Stef deed er een schepje bovenop en heeft van de 9m gesprongen. Een lekkere kick weer✔ Vanuit de bomen werden we aangemoedigd door wat brulapen. We kregen te horen van iemand dat er om 16:00 baby schildpadden werden uitgezet in zee, dus we hebben snel onze spullen gepakt om dit moment mee te pikken. We waren nét op tijd. Zo leuk om te zien! 🐢 Zó klein en dan worden meegenomen door de grote zee.. Daarna een hapje gegeten in Montezuma en weer een lange weg naar huis toe, waar de oogjes af en toe even dicht vielen. We zagen onderweg nog een hele giftige dode slang op de weg liggen. Donderdag was het tijd om Sámara en dus ook Daisy en Pablo te verlaten. We gingen door naar La Fortuna en maakten onderweg een stop om een hike van 2,5 uur te doen. Hierbij kwamen we langs een prachtige waterval, een helderblauw meer en een rivier waar je goed de overgang zag naar het blauwe water. Ook hebben we voor het eerst twee levende slangen gezien. Wel kleintjes, maar toch. Bíjna terug bij de auto kregen we een stortbui over ons heen. Kon de auto wel gebruiken, wij niet😕 Naja misschien ook wel want ik zat natuurlijk weer onder de modder. In La Fortuna een hostel gezocht voor drie nachten. We hadden meteen een mooi plekje te pakken met een lekkere tuin erbij mét zwembad en hangmatten. Pasta pesto gemaakt met een lekker drankje erbij.
Vrijdag wilden we de vulkaan Cerro Chato beklimmen. Vanaf daar zou je een mooi uitzicht hebben op de vulkaan Arenal. Helaas bleek de vulkaan gesloten te zijn. Het was ook bewolkt dus het was sowieso de vraag of we een mooi uitzicht zouden hebben. Als vervanging zijn we naar een hotspring gegaan waar we lekker in hebben gelegen. Bij het hostel nog gebruik gemaakt van het zwembad en de rest van de dag niet zoveel meer gedaan. Zaterdag naar een vlindertuin geweest. Deze tuin heeft als doel om de vlinders/kikkers/schildpadden/bomen/planten weer te laten leven in deze omgeving nadat het bos werd gekapt voor landbouw en hout. Een mooi project! Waar de meeste mensen hier anderhalf uur rondlopen hebben wij ons drie uur vermaakt. We kregen het proces van eitje naar vlinder goed te zien. Er waren drie grote kassen waar wel honderden vlinders te zien waren, ongeveer 25 verschillende soorten. De goldeneye owl, de grootste van Costa Rica en (vind ik) de mooiste, de blue Morfo. Van buiten bruin maar als de vleugels open gaan komt er een heldere blauwe kleur tevoorschijn. We hadden er al vier in het wild gezien maar nu waren er misschien wel honderd. Ik kon dus lekker los gaan met mijn camera (300+ foto's oepsie). Het wisselde vandaag constant tussen zon en regenbuien. We zitten tenslotte ook in de periode van overgang van het regenseizoen naar het droge seizoen, niet zo gek dus. Bij terugkomst hebben we door het stadje gelopen langs alle winkeltjes. Nog wat kleine souvenirs gekocht en een hapje gegeten. 's Avonds een laatste duik in het zwembad genomen. Zondag was het tijd om naar de laatste bestemming in Costa Rica te gaan, maar niet voordat we Ajax - PSV hadden gekeken aan de bar. Stef ook weer blij😉 Drie uur rijden was het naar Alajuela, een stadje vlakbij het vliegveld. Hier hebben we onze laatste overnachting voordat we morgen weer om 06:00 naar het vliegveld vertrekken. We zullen één overnachting hebben in LA vanwaar we doorgaan naar Nieuw-Zeeland.

Costa Rica is een prachtig land waar we zeker nog een keer naar terug willen. Erg genoten van de jungle, dieren en mooie stranden. Het enige waar jullie niet jaloers op hoeven te zijn zijn de muggenbulten 😒 Op naar de andere kant van de wereld!

De foto's van vorige week staan er nu ook op! (stiekem ben ik een klein beetje jaloers op de foto's van de dikke pak sneeuw in Nederland; een sneeuw wandeling maken en daarna lekker warm met chocolademelk binnen zitten... wie wil één dagje ruilen?)

1. Do:
    11 december 2017
    Mooi verhaal en mooie foto’s Bren! Goede vlucht weer en.. ik wil heeel graag een dagje (of een weekje.. ook goed?) ruilen.
    Liefs xxx
  2. Theo de Koning:
    wat een mooie dijk
  3. Wilma oosterbosch:
    WIJ HEBBEN WEER HEERLIJK GENOTEN VAN DE VERHALEN VAN JULLIE
  4. Monique Masselink:
    11 december 2017
    Wat ontzettend leuk om jullie blog te lezen en jullie zo te kunnen volgen. Wat een mooie reis én mooie foto’s. Veel plezier in Nieuw- Zeeland!
  5. Karin Verheijden:
    11 december 2017
    Intikker natuurlijk maar ik wil zeer graag een dagje ruilen.... Wat leuk weer om te lezen. Geniet verder in Nieuw-Zeeland.
  6. Nonja:
    12 december 2017
    Een dagje ruilen doe ons maar een week of 2 😉 heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Een goede vlucht ben heel benieuwd hoe nieuw Zeeland zal zijn!! Lies van ons