Week 8 - Costa Rica

5 december 2017 - Sámara, Costa Rica

Goed nieuws: we hebben de jungle overleefd! Dinsdag werden we wakker met het tikken van de regen op ons afdakje. Om 05:15 werden we aan het ontbijt verwacht zodat we om 06:00 met de boot weg konden gaan. Een tocht van ruim een uur scheurend over de wilde golven van de zee. Het begon al goed, want onderweg zagen we dolfijnen. Aangekomen in Corcovado national park brak de zon door. Via het strand liepen we naar Sirena Station waar we die avond gingen overnachten. We waren samen met een ander stel uit Alaska en onze gids. We hebben deze dag zo'n 16km door de jungle gelopen waarbij we verschillende dieren hebben gespot: o.a. een krokodil, vier aapsoorten, luiaard met kleintje, en aan het einde van de dag zagen we nog een tapir aan het strand. Bíjna heel de dag droog gehouden. Om 18:00 moesten we op onze slaapplek aanwezig zijn omdat het park van dan tot 05:00 niet betreden mag worden. Ook ging het licht om 20:00 uit, zodat de dieren er geen last van hebben 's nachts. We kregen een lekker buffet en gingen daarna vroeg naar onze slaapzaal. Om 05:00 ging namelijk de wekker zodat we voor het ontbijt nog een uur wildlife konden spotten. We vonden sporen van een tapir en ook roken we hem, maar helaas zagen we hem niet. Na het ontbijt alle spullen gepakt en de laatste ronde maken voordat onze boot om 12:00 weer vertrok naar ons hostel in Drake Bay. Het begon énorm hard te regenen. Zo hard dat onze laarzen letterlijk vol liepen met water. Ik was even bang dat de dry bag mijn camera niet droog zou houden, maar gelukkig deed ie waar ie voor gemaakt is. Helaas houden de dieren ook niet van regen en was het dus lastig om wat te zien. Toch nog een kayman, ree en rivierotter gezien. Terug met de boot en als afsluiter een lekkere lunch genuttigd. Een mooie ervaring om in het park te lopen en overnachten, al hadden we wel gehoopt om iets meer dieren te zien. Maar dat is de natuur: onvoorspelbaar. Al was het idee dat er jaguars, panters en slangen zijn ook al wel leuk. Lekker (koud) gedoucht en chillen in de gezamenlijke ruimte. De volgende ochtend alweer om 06:00 uit de veren en genoten van een groep apen in de tuin die bananen kwamen eten. Ook kwamen er veel verschillende vogels een hapje mee eten. Na het ontbijt een mooie wandeling langs het strand gemaakt. Verder die dag geskyped met thuis, in de hangmat gelegen, lekker pasta gegeten en spelletjes gedaan. Vrijdag om 07:15 weer met de boot terug naar Sierpe. We werden dit keer niet wakker van de wekker maar van een brulaap. Onderweg op de rivier nog een grote krokodil gezien. De auto weer gepakt en naar onze volgende bestemming gereden: Jacó. Op naar het mooie weer! Onderweg bij de supermarkt nog boodschappen gedaan. Omdat het hier zo vochtig is willen de kleren maar niet drogen en gaat het ook nog eens stinken. Dus je kan je voorstellen hoe de auto ruikt.... 😳 Een mooi hostel in Jacó met zwembadje. Eerst een duik in de zee genomen en daarna een drankje aan het zwembad gedaan. We zaten midden in de winkelstraat met vele leuke winkeltjes met hebbedingetjes. Het is dat ik bijna geen plek heb in m'n backpack, want anders zou ik al veel gekocht hebben. 's Avonds lekker een hapje gegeten ergens en een drankje gedaan (ladies night) bij één van de barren. "Pas" om 00:30 naar bed, keer wat anders dan 21:00. "Uitgeslapen" tot 07:30 en een lekker stokbrood met kaas voor ontbijt gescoord. Nog even langs de winkeltjes en de auto weer ingeladen om naar Monteverde te gaan. Onderweg zien we mensen langs de weg staan met verse vis en fruitkraampjes waar we een papaya kochten. 20km voordat we ons hostel zouden bereiken bleek een brug afgesloten te zijn waardoor we 40km om moesten rijden over een onverharde weg vol gaten. Ons hostel had een mooi uitzicht over de bergen en zee. Er komen hier regelmatig apen maar deze dag helaas niet. Wel hebben ze een super lieve puppy. Rondgelopen en zelf gekookt. Zondag ochtend ontbeten met rijst, bonen en ei, ook wel gallo pinto genoemd, een typisch Costaricaans ontbijt. Om 08:00 hadden we een tour waarbij we over 8 bruggen liepen. De langste brug was 157m lang. Helaas regende het waardoor we net even wat harder liepen dan we wilden en waren ook de dieren aan het schuilen. Toch nog een brulaap gezien. Terug bij het hostel snel geluncht voordat onze volgende tour startte. Een neusbeertje probeerden nog een hapje mee te eten van ons broodje, maar dat is hem niet gelukt. We werden opgehaald om te gaan ziplinen. 9 Ziplines gedaan waarbij de langste 1590m was, de langste van Latijns Amerika. Ook hebben we twee keer de "superman" gedaan waarwij we al hangend op onze buik een prachtig uitzicht hadden. Wat een gaaf gevoel! Maar het mooiste moest nog komen, de "tarzan swing". Hierbij moest je op een plateau gaan staan op zo'n 15m hoogte en werd je vastgemaakt en tegen een hekje aangeduwd. Tijd om na te denken had je niet. Het hekje ging open, een klein knietje en vervolgens was daar de vrije val *aaaahhh* waarnaar je nog een paar keer op en neer swingde. Het ging allemaal heel snel maar het was heel vet! Een mooie afsluiter in Monteverte. Én deze keer wel droog gehouden. Op naar Daisy, de nicht van Stef, die in Sámara woont. Zo'n drie uur rijden en lekker aan de kust. Het was weer een mooie omgeving om te rijden maar een hobbelige weg. Daar had het blikje bier in de auto ook last van want die klapte kapot. Waren we eindelijk een beetje van de geur van onze natte stink kleren af.... Aangekomen in Sámara naar het werk van Daisy gegaan. Bijzonder om haar hier te ontmoeten. Mooi om komende dagen de omgeving te gaan verkennen waar ze woont. Een plaatselijk biertje gedronken en naar Daisy's huis gegaan. Daar hebben we een pastaatje gemaakt. We mogen hier komende dagen verblijven wat erg fijn is! Ook lekker onze kleren kunnen wassen. De volgende ochtend om 05:30 uit de veren: tijd om hard te lopen! Stef werd uitgedaagd door Pablo, resultaat na 2 maanden niet trainen: 10km in 46min, en ik met Daisy een duurloop van 40min. De hoogte in Bolivia heeft ons goed gedaan wat dat betreft. De spierpijn sloeg al wel gauw toe... En dat was pas het begin van de actieve dag. Na een Costaricaans ontbijt lekker een wandeling naar zee gemaakt met Kyra de hond en daar al even afgekoeld. Na een lekkere lunch aan het strand was het weer tijd voor wat actie. Tijd om wat golven te pakken onder leiding van Pablo. Mijn eerste surfles ooit! En wat was het leuk! 🌊 De dag geëindigd met een mooie zonsondergang en een pizza. We komen hier trouwens ook een beetje in de kerst sferen, in winkels worden kerstliedjes gedraaid en mensen hebben kerstlampjes hangen en de kerstboom staan. Fijne Sinterklaas voor degene die het gaan vieren! Ik zou wel een pepernootje lusten, maar je hoort mij niet klagen 😉
Foto's komen later!

1. Jan en Coby van der Put:
    5 december 2017
    Leuk al die reisverhalen. Je ziet het bijna voor je.
    Doe Daisy de groeten van ons en goede tijd verder.
  2. Karin Verheijden:
    5 december 2017
    Wow fantastisch weer. En wat heerlijk al die activiteit. Niks hele dag hangen maar steeds op pad en avontuur. Super chill
  3. Marian:
    5 december 2017
    Wat fijn dat jullie in Costa Ricca zijn!!! Heel veel plezier daar en een knuffel voor Deesje,en natuurlijk ook voor jullie💋💋💋💋💋
  4. Ellen:
    5 december 2017
    Wat leuk geschreven weer, net of ik er bij ben!!! Geniet maar lekker van het samen zijn met Daisy. Veel plezier xx
  5. Erwin:
    5 december 2017
    Weer een mooi verhaal! Swing maar lekker door jullie naar nieuwe avonturen Tarzan en Jane. Wiiiiiiiiiiiiiiiii
  6. Nonja:
    6 december 2017
    Fijn dat jullie de jungle overleefd hebben:)!!!! Wat een gave activiteiten. Dat gevoel zal geweldig zijn. Geniet van jullie bezoek bij Daisy en lekker weer even frisse kleding;). Dikke kus van Les voor jullie!
  7. Anna:
    9 december 2017
    Haha Brennie toen ik je op dat surfbordje zag staan dacht ik: "We gaan surfen surfen lekker surfen surfen." Het heeft altijd in je gezeten. :P Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Jullie doen zoveel leuke dingen en zien zoveel. Volgens mij halen jullie alles eruit wat erin zit. Echt cool :) Mooie foto's ook! :D Liefs x
  8. Oma:
    9 december 2017
    Oma
    dat was weer een avontuur in de jungle
    wat hebben jullie toch een geweldige Vakantie.alles is prachtig.
  9. Benitha:
    10 december 2017
    Ohhh wat klinkt het geweldig allemaal! En wat beleven jullie veel. Prachtige fotoś ook. Geniet ervan!!!