Week 1 - Chili

15 oktober 2017 - Valparaíso, Chili

Na een paar afscheidsfeestjes en etentjes was de grote dag dan toch echt aangebroken. We keken hier al heel lang naar uit en dan eindelijk gaat het gebeuren. Ik verheugde me er enorm op, maar waar op precies wist ik nog niet. Nog nooit eerder zijn we buiten Europa geweest, en ook hebben we nog nooit gebackpackt. Maar dat het iets voor ons zou zijn wist ik eigenlijk wel zeker.
Na het laatste afscheid op Schiphol van familie stapten we met onze 11 en 12 kg wegende backpacks het vliegtuig in voor de eerste vlucht naar Madrid. Daar hadden we 2 uur overstap tijd, maar dat werden er helaas 4. Dan maar een frietje bij de Mac halen en dobbelen. Daarna de 13 uur durende vlucht naar Santiago de Chile. Helaas niet echt kunnen slapen. Wel lekker pastaatje en ontbijt gehad trouwens. Met 5 uur tijdsverschil kwamen we om 10:00 aan. Nu naar het hostel toe wat zo'n 40km verderop lag. Als dummies hebben we ons een taxi in laten praten en veel te veel betaald. Meteen ons lesje geleerd. Aangekomen in het hostel wat gegeten en de fiets gepakt die we mochten lenen om de buurt te verkennen. Fijne plaats om te beginnen, we voelen ons hier nog niet heel wereldvreemd. 's Avonds pasta gemaakt en al om 21:00 gaan slapen (Nederlandse tijd 02:00 dus zo vroeg was het nou ook weer niet). Donderdag, met nog zadelpijn van de dag ervoor, toch weer de fiets gepakt naar Parque Aguas de Ramón. Daar hebben we zo'n vier uur rondgelopen en vele mooie uitzichten gezien. Vrijdag naar het centrum van Santiago met de metro. Rondgelopen door de verschillende wijken. De berg Serro san Cristobal op gegaan. Onderweg naar boven met het liftje uitgestapt bij een dierentuin. Apart zo midden op de berg olifanten, giraffen, tijgers etc. Helaas hadden de dieren zoals in de meeste dierentuinen te weinig ruimte.. Door gegaan naar de top van de berg waar we een mooi uitzicht over de stad en bergen hadden. 's Avonds in de levendige wijk Bellavista gegeten.
Genoeg van Santiago gezien, op naar het kleurrijke Valparaíso! Weeronline beloofde ons 30 graden dus ik zag mezelf al op het strand liggen. Dat was natuurlijk te mooi om waar te zijn. 17 graden en mist kregen we ervoor terug. Om 11:00 in de bus en om 13:30 bij ons hostel. Hier liggen we op een slaapkamer voor 6 personen, maar zijn wij de enige 2 in de kamer. Richting het centrum gegaan, wat gegeten en de stad verkend. Leuk havenplaatsje met veel mooie streetart. De stad heeft wel twee gezichten, want op de meeste plekken is het vies en stinkt het. Ook zijn er veel zwervers. 's Avonds in het hostel gekookt en een spelletje gedaan.
Opvallend hoeveel honden hier op straat lopen. Op één plein in Valparaiso telden we er wel 14. Verder zijn de mensen hier vriendelijk en behulpzaam. Ook wordt er door sommige locals Engels gesproken. Als we ons niet verstaanbaar kunnen maken springt er altijd wel iemand te hulp die als tolk voor ons vertaald. Ook zijn we al meerdere malen op straat door locals gewezen op het goed opbergen van onze spullen.
Vandaag nog een dagje door Valparaiso gelopen. Nog wat kleurrijke straatjes ontdekt en op een terrasje in de zon gezeten. Goeie sfeer hangt hier. Met een bootje langs de kust gevaren en daar onze eerste wildlife gespot: zeeleeuwen! Hapje gegeten en terug naar ons hostel. Daar hebben we nog lekker een potje gekaart met twee andere Nederlandse backpackers.
Morgen om 10:00 vertrekt onze bus naar Mendoza, Argentinië. Een 9 uur durende rit met mooie uitzichten. Niet erg, onze voetjes kunnen wel wat rust gebruiken. Adios Chile, see you in a couple of weeks!

1. Carla Hesselmann:
    16 oktober 2017
    Goed begin in Chili. Wat superleuk streetart. Sowieso lekker kleurrijk. Mooie busreis naar Argentinie.
  2. Do:
    16 oktober 2017
    Leuk om te lezen en mooie foto’s! Laat die voetjes maar goed rusten ja, stelletje actievelingen. En doe voorzichtig heh! Ben nu al benieuwd naar jullie volgende blog. Geniet ervan x
  3. Wilma oosterbosch:
    hallo saampjes
    nou het begint lekker, het weer komt ook wel weer goed ,hoe verder dat je weg gaat geniet er allebei van en maak maar heel veel mooie foto's ook voor later voor jullie kinderen hahahaha.
  4. Theo de Koning:
    16 oktober 2017
    Mooie uitzichten ,rust maar goed uit in de bus
  5. Nonja:
    16 oktober 2017
    Wat een mooi begin van jullie reis. Geniet er lekker samen van van alles wat jullie zien en beleven. Wat een ervaring en wat leuk om dat allemaal terug te leven. Goeie reis! Dikke kus van ons
  6. Erwin:
    16 oktober 2017
    Leuk leuk leuk! succes met de busreis.xx
  7. Nico en Lia oosterbosch:
    16 oktober 2017
    De foto's zijn al mooi,en jullie verslag van die eerste week is leuk om te lezen,we houden alles bij.geniet er van
  8. Marian:
    16 oktober 2017
    Wat hebben jullie al veel gedaan zeg!!!! En wat een gave foto's,genieten hoor!!!
  9. Karin Verheijden:
    16 oktober 2017
    Mooie eerste blog nu jullie avontuur echt begonnen is. Eerste keer veel te veel betalen hoort erbij. Blijf genieten en ook opletten want niet alles blijkt alleen maar mooi te zijn. Maar het meeste natuurlijk wel. Dus enjoy!
  10. Nicole Kempel:
    17 oktober 2017
    Wat leuk om jullie blog te lezen! Geweldige verhalen, prachtige foto's. Wat een bijzondere ervaring moet dit zijn. Veel plezier, geniet ervan samen!
  11. Anna:
    17 oktober 2017
    Wat een mooie foto's en al lekker actief geweest! Veel plezier jullie! <3
  12. Lisa:
    18 oktober 2017
    Leuk eerste reisverhaal en wat genieten zeg! De foto op instagram van de busreis naar Argentinië is mijn favoriet.
  13. H.v.Hoek:
    18 oktober 2017
    Oma v.Hoek 18october
    Hele mooie plaatjes geschoten, heel kleurrijk. heel goed Brenda eigen pasta gemaakt.
    kijk uit naar de volgende vlog. blijf gezond en geniet samen van alles wat nog komen gaat.
    Dit word jullie reis van je leven. Dikke kus en knuffels voor jullie. Liefs Oma
  14. Verena:
    21 oktober 2017
    Ik loop een beeetje achter, maar klinkt als een heel fijn begin van jullie reis. fijn om zo een beetje met jullie mee te genieten :) Groetjes aan Argentinië!