Week 2 - Argentinië

22 oktober 2017 - La Rioja, Argentinië

Om verder te gaan waar ik bij de vorige blog gebleven was: de 8uur durende rit van Valparaíso naar Mendoza. Één woord: wauw! Hij had voor mij zelfs wel langer mogen duren. Het was zo mooi door de Andes gebergte. Ik heb mijn ogen uit gekeken. Ook is ons paspoort weer een stempel rijker! ✔ Om 19:00 kwamen we aan bij ons hostel. Daar lagen we op een acht persoonskamer. Backpacks opgeborgen en het centrum in om onszelf op een lekkere pizza te trakteren. Het is hier trouwens zo'n 32 graden. Niet echt normaal hier voor de tijd van het jaar, maar wij vinden het niet erg 😀
Dinsdag zijn we met de bus naar Thermische baden gegaan. Een dagje van het mooie weer genieten op een mooie plek tussen de bergen. Er waren zowel warme als koude baden en we hebben ze allemaal even geprobeerd. Bij terugkomst boodschappen gedaan en een lekker bordje aardappelpuree met erwtjes en worteltjes klaargemaakt. En daarbij, jaja, een vega burger!
Er is hier in de buurt een groot park met een uitzichtpunt. Na het dagje relaxen besloten we de benenwagen te pakken en naar de top te lopen. Al zwetend in 30 graden, terwijl de bus vol met toeristen vrolijk aan ons voorbij reed, twijfelden we even of we wel door zouden lopen. Toch maar gedaan met een beetje spijt, want het uitzicht viel nogal tegen. We zijn natuurlijk ook al verwend met andere mooie uitzichten afgelopen week. Ook de route erheen was niet zoals we hadden gehoopt. Ach ja, we hebben weer wat kilometers in de benen en onze beweging voor vandaag gehad. 's Avonds lekker pasta pesto gemaakt en in de tuin opgegeten terwijl andere backpackers live muziek speelden. Dat het slapen met acht personen op één kamer niet heel prettig zou zijn had ik wel verwacht. Op zich geen problemen mee om een kamer te delen, maar dat gesnurk...... Muziekje opgezet en toch wat uurtjes gepakt.
De Mendoza regio is vooral bekend om haar wijnen. Daarom zijn we donderdag met de bus naar Maipu gegaan waar we met de fiets langs verschillende wijn- en olijf boerderijen zijn gefietst. Daar hebben we verschillende wijnen (zelfs Stef!), olijfolie en balsamico geproefd. Heerlijk! Bij het inleveren van de fietsen was het "happy hour" wat inhield dat je gratis huiswijn mocht drinken zoveel als je wilde. Na twee wijntjes toch maar de bus terug gepakt.
Vrijdag moesten we om 11:00 uit het hostel, maar onze nachtbus vertrok pas om 22:30. We moesten ons dus nog even zien te vermaken. Onze backpacks mochten we bij het hostel achterlaten dus lekker op pad geweest naar verschillende parkjes. Het was weer een warme dag. Een beetje uit verveling nog een aquarium bezocht. Uiteindelijk vertrok de bus om 23:00. Het is hier zo dat degene die onze backpacks in het bagageruim tilt bij vertrek en aankomst we verplicht fooi moeten geven. Een prima rit gehad en redelijk kunnen slapen. Om 08:00 arriveerden we in La Rioja. Zo'n 45 minuten lopen naar het hostel waar we gelukkig meteen konden inchecken. Daarna wat te eten gescoord en een excursie geboekt naar Parque Nacional Talampaya en Ischigualasto voor de volgende dag. Dit was wat duurder dan we hadden verwacht, maar toch maar gedaan nu we er toch zijn..
De volgende ochtend werden we om 07:00 opgehaald bij ons hostel. We hadden de tour samen met een ander Indiaas stel van rond de 70. Erg leuk gezelschap! Als eerst reden we naar Talampaya, een rit van drie uur. Talampaya is een soort kleine Canyon. Daar kochten we tickets om het park te bezoeken en een gids die ons in een busje met anderen het park rondreed. Helaas werd er door de gids alleen Spaans gesproken. We hebben vier stops gemaakt. Hier hebben we oa oude rotstekeningen gezien, een organische tuin en een echo gemaakt bij een rotswand van 150m hoog. Indrukwekkend! Na zo'n 2,5 uur zat de eerste tour erop. Weer in de auto gestapt en 45min gereden naar Ischigulasto. Het park bevat de meest complete continentale fossielencollectie uit het Trias (245-208 miljoen jaar geleden). Weer een ticket gekocht en met onze chauffeur het park op samen met nog vijf andere auto's. Dit park wordt ook wel de 'Moon Valley' genoemd. Een route van 3 uur waar we 5 stops hebben gemaakt. In het begin toen we uitkeken over de vallei leek het niet zo spectaculair. Dit bleek onderweg wel anders te zijn. Er zijn diversen vormen en kleuren rotsformaties. Een mooi gezicht! Om 20:00 waren we terug bij ons hostel.
Op foto's is moeilijk weer te geven hoe mooi het eigenlijk allemaal is, maar we hopen jullie zo toch een beetje mee te kunnen nemen op reis.
Morgen gaan we weer wat noordelijker richting San Miguel de Tucuman om in deze omgeving nog veel meer moois te bewonderen. Voor foto's kun je het best op het kopje foto's klikken en dan week 2.

1. Theo de Koning:
    proost
  2. Nico en Lia oosterbosch:
    23 oktober 2017
    Brenda en Stef het zijn geweldige foto's wat hebben jullie al veel moois gezien .
    Mama en papa
  3. Wilma oosterbosch:
    ziet er goed uit
  4. Karin Verheijden:
    23 oktober 2017
    Wat een prachtige omgeving en dat uitzicht vanuit de baden: schitterend. Lekker verder op avontuur en vooral genieten. Het reisverslag is voor ons natuurlijk leuk maar is straks voor jullie ook een super mooie herinnering.
  5. Nonja:
    23 oktober 2017
    Ziet er prachtig uit allemaal! En het verhaal klinkt ook mooi en avontuurlijk. Geniet ervan lieverds!!
  6. Marian:
    Wowww,prachtige foto's weer!!!!❤
  7. Benitha:
    23 oktober 2017
    Super allemaal! Geweldige fotoś en leuk om zo lezend mee te reizen!! Enjoy!
  8. Erwin:
    25 oktober 2017
    Jaaa door jullie verlagen ben ik er toch een beetje bij. Visueel ingesteld dan krijg je dat. Leuk verhaal en mooie foto's. Op naar het volgende avontuur ❤
  9. H.v.Hoek:
    27 oktober 2017
    Oma v.Hoek.
    Wat zien jullie prachtige steden, je verhaal zegt, dat jullie het heel fijn hebben.
    Dat is genieten. kijk uit naar verhaal 3. lieverds beleef nog veel moois. doeiiiiiiiiiiiOMA XX