Week 17 - Vietnam

4 februari 2018 - Hoi An, Vietnam

Maandag ochtend een scooter gehuurd bij onze homestay om de omgeving van Ninh Binh te gaan verkennen. Gelukkig was het droog, maar waarschijnlijk net zo koud als in Nederland, brr. Deze temperaturen zijn we niet meer gewend. Eerst de pagoda Bich Dong bezocht waar we bij aankomst zowat werden verplicht om de scooter ergens betaald neer te zetten. Op internet had ik gelezen dat locals op deze manier een centje bij proberen te verdienen maar dat je er niet in moet trappen. Dat hebben we dus ook niet gedaan, waar mevrouw alles behalve blij mee was. Daarna doorgereden naar een mooi uitzichtpunt. Ook hier de scooter iets voor de "parkeerplaats" neer gezet. Het waren flink wat trappen die we moesten lopen, maar het uitzicht mocht er zijn. Eenmaal terug bij de scooter kregen we de sleutel niet helemaal in het slot. Iemand erbij geroepen maar ook die lukte het niet. De vrouw van de homestay gebeld en zij liet iemand komen om ernaar te kijken. Blijkbaar heeft iemand er wat in gestopt want niemand kreeg de sleutel erin. Er werd een nieuwe scooter gebracht voor ons en we kregen een preek, want waarom hadden we de scooter niet in de parkeerplaats gezet?! Tja.. wij hadden ook maar wat op internet gelezen.. En we waren ook niet goed ingelicht. Doorgereden naar een plaatsje waar we een boot trip van 3 uur hebben gemaakt waarbij we door 7 grotten gingen. Het bootje werd bestuurd door een vrouw die flink moest roeien. Af en toe maar een handje geholpen. En als ze even genoeg had van het roeien met haar handen dan namen haar voeten het gewoon over. Leuk tripje maar we waren erg verwend door de eerdere boot trip door Lan Ha Bay. Eenmaal terug bij de homestay kregen we te horen dat er een nieuw slot in de scooter was gezet, oepsie. De kosten hebben we gedeeld. We mochten nog douchen om op te warmen maar dat was lastig zonder warm water. Voordat we met de nachtbus gingen hebben we de vliegtickets naar de Filippijnen geboekt. Het was nog niet helemaal zeker of we daarheen gingen maar na wat navraag gedaan te hebben zagen we geen reden om het niet te doen dus de 13e vliegen we naar onze laatste bestemming. We kwamen om 04:30 aan in Phong Nha. Tegen een betaling mochten we vroeg inchecken en hebben we nog even kunnen slapen. Weer een scooter gehuurd en naar Paradise Cave gereden. Een mooie route waarbij we door kleine dorpjes en landweggetjes reden. De grot maakte zijn naam wel waar, wat een paradijs! We konden een kilometer door de grot lopen, echt prachtig. Daarna doorgereden naar de botanical gardens. We snapte niet helemaal waar die naam op gebaseerd is.. Na anderhalf uur wandelen en alleen drie apen en een waterval gezien te hebben onze weg vervolgd richting huis. Lekker een curry gegeten en opgewarmd met een kop thee en een warme douche. Donderdag met een bootje door wederom een mooie grot gevaren, de Phongh Nha cave. Dit is de grootste ondergrondse-rivier-grot van de wereld. Helaas wel wat miezer deze ochtend. Om 15u de bus genomen naar Hue. Aan de weersverwachting te zien zou het hier komende dagen alleen maar gaan regenen. Toch besloten om de volgende dag een scooter te huren om de Hai Van Pass te gaan rijden. Een goede keuze, want we hebben zelfs eventjes een zonnetje gehad onderweg! Eerst door verschillende dorpjes gereden. Kinderen die knikkeren, mensen die je vriendelijk gedag zeggen, jongeren die een weddenschap zetten op twee vechtende hanen, mensen aan het werk op het land.. Mooi om zo kennis te maken met een andere cultuur. De woningen en het leven is primitief. Wel opvallend hoe verzorgd de scholen eruit zien. We toeteren lekker mee met de rest van het verkeer. Dat moet hier ook wel, wil je gezien worden. Een mooie bergroute langs zee bracht ons in de stad die bekend staat om de gekleurde lampionnetjes en het laten maken van o.a. kleding, Hoi An. De scooter ingeleverd en onze backpacks weer meegenomen, die waren hier afgezet. Taxi naar onze homestay gepakt waar we drie nachten verbleven. Dit wordt gerund door een lieve familie. Aan huis wordt Engelse les gegeven aan kinderen door hun dochter. Fietsen geleend en een stuk verderop avond gegeten waar een vers biertje erbij maarliefst €0,11 kostte. De volgende dag op pad naar de straat waar iedereen je binnen probeert te praten om kleding te laten maken. We hadden al wat recensies gelezen dus hadden snel onze keuze gemaakt. Stef ging voor een pak, drie overhemden, schoenen en een riem. Ik hield het bij een leren tas en slippers (jaaa je leest het goed). Je kan zelf het leer uitkiezen, je wordt helemaal opgemeten dus alles wordt perfect op maat en naar smaak gemaakt. Verder hebben we hier vooral genoten van de sfeer door de lichtgevende lampionnetjes die je in elke straat ziet hangen en de mensen op de markt. Weer zo'n plekje waar ik uren rond kan lopen om te fotograferen. Ook zie je in elke straat families bij elkaar zitten om te eten en te karaoke. En daar worden ook de nodige drankjes bij genuttigd... In de avonden over de avond markt gelopen waar met name souvenirs worden verkocht. We hebben hier wel leren afdingen. Zo begonnen ze bijvoorbeeld met 450.000 dong voor een shirtje en liepen we er voor 100.000 dong mee weg. Soms gaat het maar om een paar euro of zelfs minder, maar het vier dubbele betalen is niet nodig. Stef moest nog twee keer terug voor zijn kleding voor wat aanpassingen, maar het resultaat mag er zijn! Stropdasje erbij en het is compleet. Hoe we het allemaal mee gaan krijgen? Het was passen en meten maar het zit allemaal in de backpack. En ik had nog geen handbagage dus ook dat is opgelost. Het weer was in Hoi An al stukken beter, maar we gaan nog een stuk zuidelijker waar we hopelijk eindelijk weer in een korte broek kunnen lopen. We moeten ons kleurtje wel behouden natuurlijk! Doordat het land zo lang is is er nogal veel temperatuurverschil. Zo vriest het 's nachts in het noorden en is het in het zuiden 30 graden. Je moet er wel wat voor over hebben, want we hebben nu een 14-uur durend busritje voor de boeg. Wish us good luck...

Er staan foto's in het foto album onder week 17.

1. Wilma oosterbosch:
    4 februari 2018
    hoi brenda en stef wat hebben jullie al veel gezien en wat een mooie fotos
    wij zijn er gewoon jaloers op maar geniet er nog maar even van want over 5 weken zijn jullie al weer thuis en dan zien we elkaar wel weer
    groetjes
  2. Nonja:
    4 februari 2018
    Stef je ziet er top uit!!! Knap Bren dat je zo weinig koopt voor die kleine prijsjes daar. Scheelt misschien dat je alles steeds moet mee slepen ;) succes nog met de bus reis gelukkig zitten er alweer een aantal uurtjes op. Ben benieuwd naar jullie volgend avontuur!!! Dikke kus van ons
  3. Anna:
    5 februari 2018
    Mooie verhalen weer! Geniet ze nog de laatste weekjes jullie! :)
  4. Theo de Koning:
    5 februari 2018
    Stef komt als een heer terug
  5. Oma:
    9 februari 2018
    Stef en Brenda, ik wens jullie de 13 een goede vlucht. opweg naar een nieuw avontuur.
    Nog een paar weekjes en dan zit het er op. maar jullie kunnen terug kijken op een Geweldige reis. kijk er naar uit om jullie weer te zien. Geniet er nog maar van.
    Dikke knuffels, Vette Kus.doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii